
Това е прост факт: вятърната енергия е по-евтина от петрола и е най-икономичен и екологосъобразен източник на енергия в открито море. И все пак, корабните компании не се възползват от този атрактивен потенциал за икономия в момента.

Германската фирма SkySails обаче вече предлага такова нещо: първата система за задвижване чрез вятъра, която отговаря на всички изисквания на мореплавателната индустрия. Става дума за задвижване чрез голямо „хвърчило“, известно още като „кайт“.
В зависимост от преобладаващите условия на вятъра, средните годишни разходи на един кораб за гориво могат да бъдат намалени с 10 до 35% с помощта на SkySails-системата. При оптимални условия на вятъра разходът на гориво може да се намали дори с 50%.
В момента SkySails предлага „кайт“ тягови системи за плавателни съдове с ефективно натоварване между 8 и 16 тона. SkySails с ефективно натоварване от 32 тона е в процес на разработка. Планираната програма за разработване на нови продукти включва „кайт“ тягови системи за плавателни съдове с ефективно натоварване до 130 тона.
Почти всички съществуващи товарни кораби и новопострояваните могат д бъдат оборудвани допълнително с „кайт“ система SkySails за задвижване от вятъра. Риболовните траулери и супер яхти с дължина над 30 метра също могат да бъдат оборудвани с вятърната тягова система.
Елементарно, Уотсън!
Учудвам се, че чак сега се появяват кайт хвърчила за кораби. Хората забравиха, че до преди 100-150 години целият флот се задвижваше от „оня дето духа“.