ЕК въвежда енергийни етикети и за телевизори

Днес Европейската комисия за първи път предложи енергийни етикети за телевизори. За хладилници, съдомиялни и перални машини съществуващата схема за екомаркировка пък ще бъде актуализирана.

Енергийните етикети помагат на потребителите да избират продукти, които пестят енергия и по този начин спестяват и пари. Те също така представляват стимули за предприятията да разработват и да инвестират в енергийна ефективност.

Комисарят по енергетиката Гюнтер Йотингер коментира: „Енергийните етикети насочват пазара към предлагане на високо енергоефективни продукти, което ще има принос за постигането на енергийна ефективност в Европа, реализиране на конкурентоспособност и постигане на целите по отношение изменението на климата. В същото време те спестяват пари на потребителите.“

За телевизорите, които генерират почти 10% от сметката за електроенергия на средното домакинство, това ще бъде първият път, когато производителите ще трябва да декларират енергийната ефективност на продуктите си, като се използва скала от А до G. Етикетът трябва да бъде ясно посочен на телевизора и в рекламите му.

Енергийното етикетиране на хладилниците и фризери, миялни машини и перални машини е изключително успешно, откакто беше въведено през 1992 г.: днес 90% от уредите, продавани в ЕС, са в клас „А“ – най-добрият съществуващ клас. Въпреки това новите технологии ще позволят намаляване наполовина на потреблението на енергия от продуктите от клас „А“. Затова Европейският съюз реши да разшири обхвата нагоре с три нови категории: „А+“, „A++“ и „A+++“.

Енергийната консумация на уредите, за които ЕК днес въвежда нови енергийни етикети, представлява една трета от сметка за електроенергия на едно домакинство за една година. Затова се очаква новите етикети да имат положително въздействие върху разходите на домакинствата.

Новият правилник трябва да бъде одобрен от Европейския парламент и Съвета на Европа. Ако те нямат възражения, новата схема за етикиране би трябвало да влезе в действие между декември 2010 и февруари 2011 г.

Новата схема за екомаркировка не би трябвало да води до увеличаване на цените, посочват от ЕК. Енергийно ефективните продукти традиционно са малко по-скъпи, но те пестят енергия.

Освен това новата схема за етикиране не забранява нито един продукт на пазара, но предоставя информация и прозрачност, за да помогне на потребителите да вземат информирано решение за покупка. Това трябва да гарантира, че всички продукти са сравними и са изпитвани по едни и същи методи за изпитване и класификация.

По правило енергийните етикети в ЕС включват следната информация:

  • класиране на продуктите в съответствие с тяхното потребление и енергийна ефективност по скала от А до G, където А клас (в зелено) представя най-енергийно ефективни уреди, а клас G (червено) – най-слабо енергийно ефективните. След като по-голямата част от продуктите в определена категория достигнат клас А, до три допълнителни класа (А+ / А++ / A+++) могат да се добавят в категорията.
  • годишно потребление на енергия, потребление на енергия на цикъл
  • друга информация, която се отнася до използването на енергията и други ресурси: напр. потреблението на вода, обема на уреда и т.н.

Енергийни етикети са задължителни за всички уреди, пуснати на пазара на ЕС, и трябва винаги да са представени ясно върху всеки уред в магазина.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*