Дали електрическите автомобили ще са по-сигурни при инцидент на пътя?

Колите са опасни машини. Те убиват няколко десетки хиляди души годишно. Това, което ги прави опасни, са техния размер, тяхното тегло, скоростта им, ускорението им и – може би най-страшно от всичко – това, че имат резервоар, пълен с бензин – вещество, което е лесно запалимо и може да експлодира.

Дали новото поколение електрически автомобили ще са по-сигурни заради това, че не носят в себе си резервоар с бензин? HowStuffWorks.com разглежда аргументите при сигурността на електромобилите, които са „на път“ към пътищата по света.

Резервоарът с бензин, това е едно от нещата, които изцяло отличават електрическите коли от автомобилите с двигател с вътрешно горене – електрическите не носят никакви бензин в себе си. Това изглежда ги прави значително по-сигурни.

Но те добавят един изцяло нов фактор в уравнението на безопасността. Почти всички електрически автомобили, които се подготвят в момента, използват големи масиви от литиево-йонни (Li-Ion) батерии. А всички сме чували и чели доста доказателства, че литиево-йонните батерии са склонни да се запалват и от време на време да се взривяват.

Факт е, че ние вече сме се научили да живеем с опасностите от автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Производителите на автомобили са положили значителни усилия в разработването на системи, които да намаляват загубите на живот – предпазните колани и въздушните възглавници са само един пример.

От друга страна ние просто сме приели, че определена загуба на човешки живот вследствие на аварии е неизбежната цена, която плащаме за всичките ползи, които автомобилите ни предоставят. Така е, защото въпреки всички катастрофи и смъртни случаи на пътя никой не е спрял да кара колата си, нито е известен случай някъде да са забранени автомобилите.

Уравнението в крайна сметка включва и спасяването на човешки живот. Та колко ли животи биха били загубени, ако ги нямаше линейките, които също са задвижвани от двигатели с вътрешно горене.

Но с прехода към електрически автомобили нещата осезаемо се променят. Засилваме се към нещо ново, но дали то ще е по-сигурно от онова, което имаме сега?

Колко безопасни са литиево-йонни батерии? Има редица документирани случаи на запалвания и взривявания на литиево-йонни батерии за преносими компютри и мобилни телефони. Проблемът е свързан с високата енергийна плътност на батериите. Количеството енергия, натъпкано във всяка батерия, е доста голямо в сравнение с нейния размер. Това е причината литиево-йонните батерии да са се превърнали в абсолютния избор, когато става дума за батерии за електрически автомобили.

Но те имат и някои от характеристиките на експлозив. И ако малките литиево-йонни батерии в клетъчните телефони и лаптопите са опасни и вече са убили няолко човека, то колко по-опасен може да бъде големият масив батерии в електрическия автомобил? Батерията в Tesla Roadster, например, се състои от 7000 батерии под капака на една кола.

За борба с възможността на тези батерии да се превърнат „ядрено оръжие“,производителите на електрически автомобили вграждат цял набор предпазни устройства – например, предпазители и автоматични прекъсвачи, които изключват батериите, когато определени детектори „надушат“, че батерията може да има проблем. Tesla и Ford използват радиатори с течност за охлаждане на батерията, за да се гарантира, че температурата ще се запази ниска, докато колата работи. Nissan в своя изцяло електрически модел Leaf използва въздушно охлаждане. Разделянето на масива батерии като противопоставяне на модела с една голяма батериямсъщо е отчасти решение за безопасност: батериите са разделени една от друга с помощта на стоманени кутии, за предотвратяване на евентуалното разпространяване на пожар из целия пакет.

Според експерта по безопасността във Volvo Томас Броберг, „скоро ще можем да се уверим, че автомобилите, захранвани само с електроенергия, могат да бъдат по-безопасни от автомобилите с двигатели с вътрешно горене.“

Дано да е прав!

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*