Ще изискват ли електрическите коли повече поддръжка?

Ако се сдобиете с електрически автомобил, в началото вашият основен проблем относно доброто му поддържане ще бъде намирането на механик, който знае какво да прави. Повечето автомобилни механици са обучени за работа с двигатели с вътрешно горене и ще се изненадат, когато вдигнат капака и видят, че това, което търсят, не е там. Това означава, че (поне в началото), най-вероятно ще трябва да карате колата си единствено в официалния фирмен сервиз.

Разбира е има голямо значение каква гаранция имате, но по отношение на заплащането не след дълго ще стане така, че сервизните техници трудно ще могат да искат повече пари. Така е заради простотата на електрическия мотор. Традиционният двигател съдържа стотици движещи се части и работни елементи, които могат да се износват, счупват и т.н. В електромотора нещата са далеч по-прости, има по-малко чаркове и ако все пак нещо се повреди, то е лесно да се замени.

Най-вероятно докато изтече гаранционният срок на колата в поне един от близките ви сервизи вече ще има механик, който знае какво да прави с електрическо возило. Това не означава, че няма да има износване, счупване, технически проблеми, но все пак ядовете с електрическия автомобил имат всички основания да са доста по-малко от тези при ДВГ.

Според някои анализатори, поддържането на една електрическа кола ще струва около една трета от текущите разходи за поддържане на бензинов автомобил. В крайна сметка основният акцент е, че електрическите автомобили се нуждаят от значително по-малко поддръжка в сравнение с тези с петролно гориво.

Съвсем друга е историята, когато минат няколко години и батерията на електромобила се поизноси.

Повечето от това, което можете да видите под капака на една електрическа кола, представлява батерия. Масивът от енергийни клетки, който кара колата да се движи, е голям, тежък и сложен. Той не изисква особена ежедневна поддръжка, но както някой с лаптоп или iPod може да ви каже, постепенно ще губи способността си да задържа заряд. Колкото по-дълго имате електрическа кола, толкова по-кратък ще става нейният пробег. Това ще започне да се случва още от първия ден, но промяната ще бъде толкова бавна в началото, че няма да я забележите.

Повечето прогнози гласят, че типичните литиево-йонна батерия на електрически автомобил ще бъде достатъчна за около 160 000 км шофиране, поддържайки приличен пробег. Възможно е обаче един ден да се усетите, че твърде често включвате колата за презареждане на батерията и е време да я закарате в сервиза, за да бъде заменена батерията. А когато видите сметката, най-вероятно ще припаднете. Сумата за подобна батерия най-вероятно ще е петцифрена и нищо чудно да се равнява на половината от това, което сте платили за колата.

1 коментар

  1. 160 000 км, това са приблизително 10 и повече години. Дотогава батериите ще са значително усъвършенствани, може би дори ще станат евтини. 😉

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*