Кой ще е зелена личност на годината?

mark benioff

mark benioff
Марк Бениоф, шеф на Salesforce.com

2009 година е зад гърба ни, зелените технологии са гореща тема, а е януари и идва време на многобройните класации – за най-богати особи, за най-известни личности, за най-…какво ли не. Защо да не е време да се избира най-зелената личност на годината?

Анализаторът Майкъл Канелос от greentechmedia.com предлага за зелена личност на годината да бъде избран Марк Бениоф – основателят и шеф на Salesforce.com. Откъде-накъде ли? Бениоф неусетно се е превърнал в баща на съвременната енергийна ефективност, категоричен е Канелос.

Според анализатора, почти всички компании за управление на сграден фонд или разработчиците на софтуер за отчитане на въглеродните емисии разчитат на модела „софтуер като услуга“ (SaaS), който беше наложен от Salesforce.

Използването на софтуер като услуга има два зелени аспекта. От една страна този подход извлича максимума от наличния хардуер и мрежовите ресурси, оптимизирайки „желязото“ в съвременната компютърна индустрия. Намалява се потреблението на електроенергия, необходимо за функционирането на този хардуер и съответните мрежи.

От друга страна много от услугите на тези нови компании не биха били възможни по друг начин. Например фирмите, предлагащи управление на енергийното потребление на дома, се готвят да предлагат тази услуга чрез мрежите на телеком-операторите – софтуер е, но хората ще го ползват като услуга. Преди пет години за същото нещо щеше да е нужно всяко домакинство само да си закупи софтуера и да даде за него стотици или дори хиляди долари.

Сега услугата ще им струва съвсем малко. Нещо повече, има вероятност някои телеком оператори да започнат да я предлагат безплатно за споите потребители като начин да ги задържат в условията на остра конкуренция, смята Джон Стайнберг, шеф на EcoFactor.

Дотук не става напълно ясно защо Майкъл Канелос номинира Марк Бениоф за зелена личност на годината, но той обяснява: макар Бениоф да не е точно „създател“ на концепцията, той има най-голям принос за нейното разпространение и популяризиране, особено сред корпорациите. Това на свой ред павира пътя за всички тези бъдещи приложения за енергийна ефективност.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*