Излезе първи учебник за електромобили

Най-дълъг пробег с едно зареждане (350 км) прави състезателният модел Tesla Roadstar на американската фирма Tesla Motors, пише в новия учебник за електромобили
Най-дълъг пробег с едно зареждане (350 км) прави състезателният модел Tesla Roadstar на американската фирма Tesla Motors, пише в новия учебник за електромобили

Първи учебник „Електромобили” беше издаден миналата седмица от Русенския университет. Изданието съдържа информация поне за тридесетина варианта на електромобили от последното десетилетие.

Учебникът е структуриран за магистратура по дисциплината „Електромобили”, изучавана в Транспортния факултет на университета. Единият от авторите му – доц. Росен Иванов (другият е доц. Иван Евтимов), представи помагалото на кръглата маса „България и Електромобилът”, организирана от Индустриален клъстер „Електромобили” (ИКЕМ), в който членува и университетът.

Най-дълъг пробег с едно зареждане (350 км) прави състезателният модел Tesla Roadstar на американската фирма Tesla Motors, пише в учебника. Най-икономичен обаче е индийският REVA NXR, който изминава 100 км само със 7,2 квтч. или за 1,1 лв. по цените на тока за българските домакинства в момента.

Кръглата маса събра в края на минилата седмица в София производители на елементи, възли и агрегати от цялата страна, търговци, инженери, експерти, научни работници от висши училища и от БАН. В дискусията бе подчертано, че трябва да бъдат положени големи усилия в изследователската и развойната дейност.

„Тук сме, за да формулираме направленията, в които да концентрираме усилията си”, заяви пред форума председателят на ИКЕМ Илия Левков.

Представител на Техническия университет, София, отбеляза, че негов екип от две години работи по проект за оптимизация на комплекса двигател-батерия-контролер, резултатът от който ще бъде готов до края на четвъртото тримесечие.

Представител на БАН посочи, че академията има опит от няколко десетилетия при разработване на литиево-йонни батерия (считани за най-перспективни), но пък суровините за тях са концентрирани само в няколко страни.

Представител на  фирма „Монбат” обяви, че при тях се правят изследвания с нови оловни батерии, от които се очаква напълно приемлив за градските условия пробег от 100-120 км с едно зареждане.

Участниците в дискусията отбелязаха също, че очакват ИКЕМ да концентрира усилията им и да ги направи по-ефективни. От клъстера се очаква също да работи за допълване на нормативната база за колите на ток и за постигане на данъчни облекчения и финансови бонуси за тях. В тази връзка бе посочено, че представител на сдружението ще участва в сформираната междуведомствена група за решаване на тези проблеми.

Изтъкнато бе още, че за българските условия конверсията или преобразуването на автомобил с ДВГ в електромобил е почти неизбежен етап. Нямаме обаче условия за трансформиране на всичко и би следвало да се съсредоточим в ограничен тип автомобили, предимно за градски нужди. Това би стимулирало изграждането на инфраструктура за зареждането и би стимулирало куп други бизнес дейности около колите с ток. Конверсията обаче трябва да излезе от гаража и да стъпи на промишлена основа, бе подчертано на кръглата маса.

България има потенциал не само да произвежда отделни агрегати и елементи за новите машини и да прави конверсия, но също и да проектира и произвежда нови електромобили в някои тесни ниши като градски мини автомобил, лекотоварен автомобил за комуналното стопанство и др., стана ясно още на форума.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*