

Публикуването на стойности на размера на безвъзмездната финансова помощ при изготвяне на проекти по Оперативна програма „Околна среда” може да наруши конкуренцията, реши КЗК.
Производството по казуса е образувано по искане на Българска асоциация на консултантите по Европейски програми (БАКЕП). Според консултантите, в Раздел ІІІ от „Изисквания за подготовка на инвестиционни проекти по Приоритетна ос 1 на ОПОС“, утвърдени от министъра на околната среда и водите, се залагат минимални и максимални цени за изготвяне на Анализи на разходи и ползи, което нарушава конкуренцията на пазара на консултантски услуги.
В хода на производството КЗК установи, че Раздел ІІІ от Изискванията третира не само „ориентировъчни цени за изготвяне на Анализи на разходи и ползи“, но също така и „базови цени за изграждане на канализационни мрежи”, „базови цени за изграждане на канализационни помпени станции”, „базови цени на проектантските хонорари” и др.
В тази връзка Комисията сметна за необходимо да се произнесе с оценка за съответствие с правилата на конкуренцията на целия Раздел ІІІ от Изискванията в рамките на настоящото производство по чл. 28 ЗЗК.
В резултат на извършения анализ, Комисията за защита на конкуренцията счита, че публикуваните стойности на различните видове дейности в Раздел ІІІ на „Изисквания за подготовка на инвестиционни проекти по Приоритетна ос 1 на Оперативна програма „Околна среда 2007-2013“ (ОПОС) не представляват цени по смисъла на правото по конкуренцията, а начин на определяне на максималния размер на отпусканата от Управляващия орган на оперативната програма безвъзмездна финансова помощ (БФП).
По този начин Управляващият орган изпълнява задължението си да управлява и контролира икономичното, ефективно и ефикасно използване на средствата от Европейския съюз. Бенефициентите по програмата имат възможност да предложат по-висок бюджет от максималния размер на БФП за сметка на свои собствени източници на финансиране.
В същото време КЗК е на мнение, че публикуването на интернет страницата на оперативната програма на стойностите и механизма на образуване на размера на БФП ги прави достъпни не само за бенефициентите, но и за потенциалните участници в процедури за възлагане на обществени поръчки, които биха могли да възприемат стойностите в раздел ІІІ на Изисквания като механизъм за ценообразуване.
В резултат на това би могло да се стигне до ценово съгласуване и мълчалива координация от страна на предприятията, участващи в процедурите за възлагане на обществени поръчки, което би застрашило основната цел на процедурите по обществени поръчки – да гарантират свободната конкуренция.
В заключение Комисията посочва, че Раздел ІІІ следва да се използва от Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2007-2013 г.” единствено като вътрешен документ, с цел подпомагането му при оценка на проектните предложения и контрол при усвояване на средствата от Европейския съюз в съответствие с принципа за добро финансово управление.
Използването на Раздел ІІІ на Изискванията по този начин не би създало условия за координация между предприятията – участници в процедури за възлагане на обществени поръчки на дейности по проекти, финансирани от ОПОС, и в същото време би позволило ефективното и целенасочено изразходване на средствата по оперативната програма.
Напиши коментар