ИКЕМ показа екоавтомобил и електровелосипед

След електрификацията цената на велосипеда нараства, но с едно зареждане пробегът му стига 40-80 км

Нов екологичен автомобил с квази водородна клетка и български електрически велосипед представи на пресконференция в София Индустриален клъстер „Електромобили”.

След електрификацията цената на велосипеда на Зекотек ООД нараства, но с едно зареждане пробегът му стига 40-80 км

Екоавтомобилът е между последните разработки на ВТУ „Т.Каблешков”, член на ИКЕМ. Това е обикновено Пежо 206, в което е инсталирана „водородна клетка”, посочи ръководителят на екипа доц. Иван Петров. Поставяме кавичките, защото в масовия случай такава горивна клетка получава водород и произвежда ток. В случая се подава ток и се произвежда браунов газ (смес от водород и кислород). Водородът се връща в двигателя с вътрешно горене и така повишава мощността му с 35-40 %, сваля два пъти СО2 в изгорелите газове и намалява разхода му на гориво поне с 8-10 %. Големият плюс е, че целият „тунинг” е само за 300-500 лв. и почваш да караш с … вода.

Малко по-скъп излиза електровелосипедът на „Зекотек”, също член на ИКЕМ. Екипът на фирмата внася от Китай рамката и литиево-йонната батерия и тук прави монтажа. Внос оттам е и електродвигателят, защото при суровината за неговите магнити азиатският гигант е почти монополист. Оригинален е дизайнът и контролерът за управлението на батериите и двигателя, който е на крачка от подобен за електромобил. След електрификацията велосипедът поскъпва 3-4 пъти, но пък с едно зареждане пробегът му стига 40-80 км.

ИКЕМ поставя оновите на българската електромобилност. Клъстерът работи по десетина направления – от производството до нормативната база през обучението, научно-изследователската и развойната дейност, изграждането на зарядна инфраструктура и конверсията (трансформацията) на обикновени в електромобили.

В ТУ-София, например, които също са член на клъстера, се търси най-ефективния български комплект „електродвигател-батерия-контролер“. В РУ „А. Кънчев“ е издаден учебник „Електромобили“ и заедно с други технически ВУЗ-ове се подготвят програми за обучение в тази сфера. На пресконференцията бе съобщено, че по предложение на ИКЕМ Агенцията за професионално образование и обучение е одобрила две нови специалности за средни техници за същите нужди.

Във фирма “Монбат” пък, също член на клъстера, се работи за пускане на ново производство усъвършенствани оловни батерии, които да са подходящи за електромобили. Със свой представител клъстерът се включи в международната работна група, която  подготвя стандартите за електромобилната промишленост в ЕС. По негова поръчка Центърът за териториално развитие разработва схема, по която изграждането на електрозарядна инфраструктура в общините да става по-лесно и бързо. Не на последно място, също по инициатива на ИКЕМ в бюджета за догодина и в промените на съпътстващите го закони се очакват първите стимули за електромобилността.

За две години след учредяването си неправителствената организация успя да се превърне в център на диалога между централната и местната власт, бизнеса и науката в името на електромобилността. Нейният девиз: „Електромобилът в България – с българско участие”, концентрира все повече обществена енергия, подчертава председателят й Илия Левков.

5 коментара

  1. в книгата си Юл браун казва , че ДОБАВЯЛ КЪМ ДИЗЕЛОВОТО ГОРИВО брауновият газ и така с 4 литра изминал 1600 не знам какво си, а тези пичове от ТУ донесли всичко от Китай и го сглобил в България…егати Доцентите …положили електрокарното строене в България !

  2. Браун газа/оксиводорода/ има сериозно бъдеще и точно това се премълчава тук „http://www.youtube.com/watch?v=8B1Pk3ym1eo&feature=related“ според мен и със сериозно магнитно динамо със силен ток Браун газа може да даде 10% но по-важното е 50% намаление на СО2

  3. Хей, празноглавци (за тези, които не уважават науката, а вярват в нещо, което противоречи на науката) отдавна е доказано,че перпетум мобиле
    не съществува. И водата, както ви обясни Ангел Кафезов в един от своите постове за водородното кюмбе е нещо, което е вече изгоряло и от нея химична енергия не можеш да получиш.
    Из историята на Юл Браун: Любимата му демонстрация е била да покаже
    как с автомобил задвижван от двигател с вътрешно горене, с помощта на
    две браунови батерии, 4-литрова туба с вода и без никакво друго гориво
    ще измине 1600километра…Пълна измама..Затова е и умрял като мизерник.
    В четири литра вода се съдържат 444 грама свързан водород, а с такова количество, предварително получен чрез електролиза и добре пречистен,
    кола с двигател с вътрешно горене, пригоден за работа с водород би изминала най-много 20 километра. С най-съвременните коли, използващи
    двигатели на водородни горивни клетки с тези 444гр. водород могат да
    се изминат над 50 км.
    Препоръчвам на учените от ВТУ „Тодор каблешков“ да не позорят повече науката, занимавайки се с брауновия газ в транспорта и водата като
    гориво. С тези следи като количество на брауновия газ (получен чрез електролиза от излишното електричество от динамото) който ще изгаря в цилиндрите като добавка към основното гориво няма да може да се повиши
    и с 1% ефективността на работа на двигателя

  4. А колкото за увеличаване на мощноста на експлозията в цилиндъра е добре за метанови коли и коли на пропан-бутан защото експлозията на метана като горивна смес в цилиндъра е около 7-атмосфери и за сравнение при бензина е 10-12 атмосфери

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*