Градовете се готвят за живота с електромобили

Сан Франциско – за него казват, че е един от двата най-красиви града в САЩ. С неговите живописни стръмни улици и квартали с цветни градини, палми и романтично пъстри железници, чиито звън се носи над глъчката, и с внушителния мост – символ на свободата, Сан Франциско е на път да стане първият град, в който електромобилът е масовата кола.

Кодексът на Сан Франциско скоро ще започне да задължава строителите всички нови сгради да бъдат построявани с окабеляване, което предвижда наличието на станции за презареждане на батериите на електромобилите. Старите сгради пък ще трябва да бъдат ревизирани и преустроени със същата цел.

В центъра на града вече има „електростанция“, където някои шофьори се спират, за да презаредят батериите на своите хибриди.

Недалеч оттук е „силиконовата долина“, където хай-тек компаниите вече изискват на всяко работно място да се пада станция за презареждане. Мениджърите тук истински вярват, че техните служители, свикнали с високите технологии, ще са сред първите, които ще възприемат електромобилите.

В централата на ютилити компанията „Pacific Gas and Electric“ пък шефовете подготвят „карти на горещите точки“. Те правят скици на картата на електропреносната мрежа, предвиждайки на кои места ще се съсредоточи най-голямо натоварване заради масовото презареждане на батерии на електомобилите.

Колкото повече производителите на автомобили се готвят да пуснат своите модели от масов тип на пазара, толкова повече става видно, че разпространението на електромобилите ще започне от няколко точки по света. Това ще са няколко града, където хората ще имат „зелено“ съзнание и ентусиазъм да докоснат новите технологии, ютилити фирмите виждат интереса си да  осигурят инфраструктура за електромобилите, а властите имат готовност да реагират бързо на промените и да предвидят стимули за закупуването на модните возила.

Очаква се съвсем скоро това да започне да се случва. До края на 2010 година няколко големи производителя, сред които Nissan и General Motors например, ще представят своите електрически автомобили за масовия пазар.

Ютилитис компаниите, които виждат перспективата, вече се готвят да си сътрудничат с производителите на автомобилите. Властите по света обаче трябва да се справят с не една голяма задача. Те трябва да измислят данъчни и ценови облекчения. Трябва да предвидят места за изграждане на станции за презареждане. А местните електропреносни мрежи трябва да бъдат подсилени.

От наличието на инфраструктура зависи дали мераклиите за електромобил ще могат наистина да си го позволят.

Голяма част от вниманието, което се обръща на новите електрически возила, е насочено преди всичко към дизайна, интериора, мощността, цената. Но успехът на този вид автомобили зависи до голяма степен и от друго – от далеч по-прозаични въпроси като това колко време ще отнеме на мераклиите за електромобил да се преборят с местната бюрократична машина, за да си издействат инсталиране на електрическа станция за презареждане в дома си.

Най-добрият начин всичко това да се случи, е ютилитис компании, автомобилни производители и власти да седнат на една маса и да си говорят.От това дали ще се разберат да си сътрудничат ще зависи успехът на съвременните електрически автомобили и това дали ще имаме възможност да се докоснем до тях.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*