
Първата тема в поредицата ни „Как да живеем екологично“ е посветена на пътуването. Има безброй статистики за това колко време от живота си човек прекарва в сън, в миене на посуда или в обикаляне на молове. Но като че ли малко внимание се обръща на въпроса каква част от времето си хората прекарват в това занимание – да се опитват да стигнат от едно място до друго.
Докато автомобилната индустрия процъфтява (е, с изключение на последните две години), природата търпи негативните ефекти от изгарянето на горивата. Въглероден двуокис и сажди изпълват въздуха ни. Те щедро пълнят белите ни дробове и ни лишават от кислород.

Един възможен начин човек да намали своя принос за това замърсяване е ходенето на работа с велосипед. В градовете все повече млади хора у нас прибягват към този начин на придвижване. Евтин е, а понякога по-бърз от автомобилния транспорт, особено като се вземат предвид задръстванията из големите градове.

Естествено, че не е приложимо за всяка работа. Ако професията ви изисква да носите официално облекло или пък дистрибурирате обемисти стоки на големи разстояния, велосипедът няма да ви помогне. Но ако работите предимно в офис и не се изисква официалност, ако щъкате на къси разстояния из града – колелото е чудесно решение. Плюс това няма как да се налага да борите вечния проблем с паркирането и синята зона.
Вярно е и, че градските велосипедни алеи все още са рядкост у нас. Но всеки нов участник в този вид движение е още една причина общините да помислят в тази посока. От друга страна все по-често в паркингите на офис-сградите има предвидена стойка за велосипеди.
Работата от разстояние – така активно дискутирана напоследък – също би спестила на природата вредни емисии. Немалка част от професиите позволяват това.
Програмисти, дизайнери, архитекти, консултанти – те и много други могат да си позволят една голяма част от времето да работят от дома си. За голяма част от тях ходенето до офиса е реално потребно само в един или два дена от седмицата – за провеждане на дежурните събрания и дискусии с колеги.

Търговци, дистрибутори и други специалисти, чиято работа е свързана с постоянно движение, биха могли да работят мобилно. Клетъчен телефон, лаптоп или нетбук и мобилна връзка са напълно достатъчни, за да се свършат административните задачи в движение. В края на деня вместо да се прибират в офиса си, те могат да приключат работа от дома си.
Работата от разстояние е удобна и щадяща околната среда в някои ситуации, като например падането на сняг, когато винаги се оказваме „изненадани“. Задръстванията в центъра на всеки по-голям град, които neminuemo се образуват, принуждават много хора да прекарат час-два в автомобила си, борейки се да се доберат до офиса. Губи се ценно време, което иначе би било оползотворено за работа. Вредните газове от автомобилите, заклещени по кръстовищата, са в огромни количества. Колкото повече хора си позволят в такъв ден да работят от къщи, толкова по-малко човекочасове ще са загубени, по-малко вредни газове ще са отделени в атмосферата. А и снегорините ще могат по-бързо да си свършат работата.
Развитието на телекомуникационната инфраструктура у нас все още не позволява дистанционната работа от която и да е точка в страната. С прилагането на стратегията за широколентов достъп може да се очаква, че бързата уеб-връзка не след дълго ще стане по-популярна дори и в малки и отдалечени населени места. Това ще позволи още повече хора да работят отдалечено.
Carpool е друго удобно решение за екологично – а и изгодно – пътуване. Основната идея – ако няколко човека ще изминават един и същи път по едно и също време всеки със собствената си кола, по-изгодно и екологично ще им е да пътуват заедно с един автомобил. Стига да имат желание, те могат да се свържат помежду си и да пътуват заедно.
Carpool инициативите са познати у нас от няколко години. Те се практикуват предимно в големите градове като София, Варна, Пловдив – там, където голямата концентрация на хора и автомобили всеки ден води до чудовищни задръствания. А е видимо с просто око, че в почти всяка кола на всяка опашка пред светофар седи само по един човек.

В много от големите западноевропейски и американски градове carpool инициативите са добре развити, някъде са почти официални. У нас те също набират скорост и постепенно започнаха да излизат от границите на отделния град – вече има carpool инициативи за междуградски пътувания и дори пътувания в чужбина.
Сайтове като carpool.bg или vozimse.com илюстрират добре за какво става дума. Ако човек отива всеки ден на работа с автомобил, може да публикува маршрута си и часовете на пътуване. Други хора, пътуващи по същото направление, могат да се свържат с него. Договорката предполага в уречените дни той да мине пътьом да ги „вземе“ и закара до крайната точка, която може да е същият офис или офис в съседна сграда. Разходите за гориво се поделят. По-изгодно е, по-ефективно (с една кола пътуват 2-3 души) и по-малко вредно за околната среда. В друг сценарий шофьорите по едно и също направление могат да се редуват на няколко дена или на седмица. Всичко, което е нужно, е желание и мъничко организационно усилие.
Carpool подходът е приложим и за междуградски пътувания. Регулярността също не е задължителна – и за еднократно пътуване човек може да намери спътник.
С развитието на социалните мрежи като Facebook инициативите за споделяне на превоза стават все по-лесни за прилагане и все по-динамични.
Екологично придвижване е възможно и по други начини, които често се оказват и икономически по-изгодни.
За кратки разстояния ходенето пеш често пъти е по-бързо в сравнение с ходенето с кола, с която се губи време в търсене на място за паркиране и се отделят вредни газове. Плюс това ходенето е и ободрително, защото раздвижва кръвта, и е по-здравословно. Може да бъде и приятно, ако по средата има парк или градина.
Придвижването с влак е отлична алтернатива за много маршрути. Ако например ваканцията на морето не предвижда много разходки на дълги разстояния (мързелива почивка), автомобилът спокойно може да остане у дома. По някои направления ЖП транспортът може да се окаже толкова бърз, колкото и асфалтовият път. Така например по Искърското дефиле с бърз влак се пътува толкова време, колкото и с кола по къдравия асфалтов път измежду хълмовете.
Метрото в София е отлична алтернатива за много столичани. От крайни квартали като Обеля и Младост до центъра се стига за около 10 минути, а парите за билети без съмнение са много по-малко, отколкото потъват в резервоара на личния автомобил при пътуване между същите крайни точки.
За екологично чист транспорт тепърва ще се говори много с навлизането на хибридните и електрическите автомобили. Някои от тях са достъпни и у нас. Хибридни модели се показват и все повече ще се представят у нас на авто-изложенията в рамките на Международния технически панаир в Пловдив и други авто-салони. Проблемен остава въпросът с инфраструктурата, но в обозримо бъдеще можем да очакваме ако не друго, то все по-привлекателни и разнообразни предложения от авто-производителите.
Още по темата:
„Как да живеем екологично“ – нова поредица
Здравейте,
прав сте, действително градският транспорт е най-големият carpool в големите градове на практика :). Благодаря Ви за бележката. Ако има причина да спестя споменаването му тук, то е навярно защото последният ми досег с наземен градски транспорт, свързан с 35-минутно чакане при минусова температура и бръснещ вятър, сериозно ме озадачи по въпроса дали това е достойна алтернатива в истинския смисъл на думата. Така или иначе Вие сте напълно прав – това е най-големият и масов carpool в града, факт.
Не споменавате градския транспорт, освен метрото, като възможно най-големия вид carpool съществуващ в градовете.