Microsoft иска да вкара Web 2.0 модела в енергийния бизнес

Отговорът на Microsoft на енергийните амбиции на Google се казва Hohm.

Никакви смарт-гридове, никакви термостати. Компютърът е достатъчен, за да се подобри енергийната ефективност. Възможно ли е?

Отговорът на Microsoft срещу енергийните амбиции на Google се казва Hohm.

Microsoft – софтуерната компания, създала Windows – е известна с парадоксалния факт, че в началото на 90-те „проспива“ първите години от възхода на интернет – това явление е счетено от шефовете за нещо временно и несъществено. През 1995 г., когато Microsoft вече е пропуснала първата спирка на бързия влак, наречен интернет, Бил Гейтс пише едно вътрешно съобщение до фирмата в стил „хайде да се размърдаме“, което е озаглавено „Приливната вълна Интернет“. Писмото твърди, че Мрежата „е единственото най-важно събитие в развитието, което ни се случва откакто се появи IBM PC.“ Microsoft бързо наваксва и пуска Internet Explorer.

Интернет изглежда се хареса на Microsoft. Хареса й се и неговото ново поколение, наречено Web 2.0. Дотолкова й се хареса, че реши да се впусне стремглаво в новата мода, наречена „облачен компютинг“. И не само толкова: сега фирмата е решила да последва Web 2.0 модела, за да предложи нова концепция за енергията, енергийното управление и интелигентните електрически системи.

Да си енергийна компания традиционно е тежка работа. Нужен е огромен капитал. Почти всички продукти преминават през продължителни жестоки изпитания. Моделите на безплатна дистрибуция са невъзможни. Играчите, които определят играта, определено не са отделните индивиди, които да разпространяват тенденциите от човек на човек, от уста на уста.

Но Microsoft е решила в този безкомпромисен модел да вкара принципа на Web 2.0 и да промени картината радикално. Тя се надява да успее да направи това чрез Hohm, конзола за енергийно управление, която компанията представи миналата година („Hohm“, произнасяно „хоом“, неслучайно наподобява „home“, произнасяно „хоум“, което ще рече „дом“).

Де факто колкото повече се вглежда човек в Hohm, толкова повече цялата му стратегия наподобява бизнес-план за интернет.

Всичко, което ви трябва, е компютър. Hohm създава компютърна симулация на дома ви, посредством данни, които въвеждате за жилището си като например обитаема квадратура, брой прозорци, изложение, разходи за електричество, година на строеж, други данни. Симулацията се сравнява с данните от други жилища и домакинства. На тази база Hohm изчислява енергоконсумацията на дома и дава препоръки за намаляване на консумацията и сметките.

Няма никакви смарт-уреди, няма никакви смарт измервателни устройства, няма термостати.

Всичко се върти около това, че едни компютри си говорят с други компютри. Препоръките също се базират на симулациите и подадените данни. Смарт-устройства могат да бъдат добавени в цялата сметка, но те не са задължителни, за да има ефект от Hohm.

Разбира се, възможно е да се окаже, че сисетмата не работи много добре. Често в реалния живот нещата се случват по-добре, отколкото в интернет. Но от друга страна симулациите често помагат да се избегнат проблемни ситуации. Решението? За Hohm обратната връзка от страна на потребителите ще е от фундаментално значение.

Безплатно е. Да, любимата думичка е в сила – безплатно е. Microsoft няма да таксува потребителите си.

А откъде ще печели тогава? Парите ще дойдат от реклама. Когато Hohm дава препоръка на потребителя как да подобри енергийната ефективност на дома си, системата ще му предложи и списък с фирми, които биха могли да му помогнат с ремонта. Фирмите ще си плащат на Microsoft рекламни такси. Още по-големи приходи могат да дойдат от ютилитис компаниите: след като веднъж вече Microsoft е достигнала до голям брой потребители в даден район, местното електро-дружество ще има интерес да си плати, за да получи достъп до тези потребители и да им предлага енергийно ефективни уреди, алтернативни тарифни схеми и др.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*