Високоскоростните железници намаляват емисиите

Потенциалните ползи от високоскоростната железопътна система са много: намаляване на задръстванията, по-малко замърсяване, намаляване на емисиите на парникови газове, а не на последно място приятен, комфортен начин за пътуване. Но от време на време у хората се надигат съмнения за тези ползи и понякога някои твърдят, че железниците са безполезни. Грешка.

Доказва го ново проучване, публикувано в “Environmental Research Letters”, което е установило, че тези ползи при изграждане на железопътна система са съвсем реални. Накратко:

“Проучването анализира екологичната устойчивост на високоскоростната железопътна мрежа в сравнение с летенето и шофирането. Авторите заключават, че високоскоростната железопътна система,… консумира по-малко енергия и излъчва по-малко парникови газове, а също така генерира по-малко замърсяване от автомобилите или самолетите, дори след отчитането на бъдещи подобрения в автомобилнта и самолетната горивна ефективност и чистите, зелени технологии.

Ние разглеждаме не само парниковите газове, но обмисляме и неща като потенциала за формиране на смог, както и ефектите върху здравето на човека….Това, което открихме, е, че високоскоростната железопътна мрежа е по-чистият начин”.

Разбира се, трябва да се има предвид, че високоскоростната железопътна система не е вълшебна пръчица -нейното изграждане и функциониране все пак произвежда някакви емисии, които навяно не са сътресно малки в сравнение с автомобилите на пътя. И все пак – по-малко задръствания, по-малко смог, по-малко заболявания и по-малко затопляне на планетата – не е ли достатъчно?

1 коментар

  1. Едва ли ще открия топлата вода,ако кажа че железниците са своеобразен аналог на градския релсов транспорт,при което високоскоростните влакове са един вид извънградско наземно метро-интензивно движение през целия ден и то със скорости 200-320 км/ч./на настоящия етап/.Скорости които биха изправили косите и фуражките на всички КАТ-аджии по пътищата тук са рутинна практика.Да не говорим,че се подготвя търговска експлоатация със скорости 350-400 км/ч.Бъдещите планове отиват и по далеч./над 400 км/ч/ Освен това от тази година/28.04.2012/ в Италия тръгна влак-стрела на ….“Ферари“-НТВ Итало./скорост 360км/ч,засега ограничена до 300-като за „Ферари“/.До 2 години ще тръгне държавен влак/“Червената стрела-1000″/пълен аналог на влака на „Ферари“.Конкуренцията води до прогрес.А тук….Единствената съвременна скоростна железница в България е…метрото на София.Крайно време е нещата да излезнат от „мъртвата точка“ и железниците най-после да тръгнат по пътя на „равняване“ със софийското метро,което мисля,че е най-правилния пример при нашата обстановка.

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*