Жителите на Талин се возят безплатно в обществения транспорт

Коли в "стария град" в Талин. Общината смята, че хората твърде много използват лични автомобили за придвижване из столицата.

Талин е първата столица в ЕС, която предложи на своите жители безплатен обществен транспорт. Решението има за цел да намали използването на лични автомобили за придвижване в града. Някои обаче се чувстват засегнати от хода, а други мислят, че е предизборен трик.

От началото на годината да се качиш на автобус, трамвай или тролейбус в Талин не струва никакви пари за жителите на града, чието население възлиза на 420 000 жители. Всичко, което трябва да направят те, е да валидират специален пропуск, за да докажат, че ползват легално схемата.

Коли в "стария град" в Талин. Общината смята, че хората твърде много използват лични автомобили за придвижване из столицата.
Коли в „стария град“ в Талин. Общината смята, че хората твърде много използват лични автомобили за придвижване из столицата.

За част от хората е трудно свикването с новата система, при която трябва да използват карта, която да „покажат“ на електронен четец във сяко превозно средство. Това обаче се преглъща лесно на фона на финансовата придобивка.

При средна месечна работна заплата в Естония от около 900 евро и предвид, че около половината от населението на града разчита на обществения транспорт, за едно четиричленно семейство нововъведението може да спести стотици евро транспортните разходи всяка година.

Другояче изглеждат нещата за теиз, които не са жители на града. Например за студентите от крайбрежния курортен град Парну, които не са жители на Талин, няма безплатно возене. Макар да пребивава в столицата, ако нямат жителство там, те трябва да си плащат.

Картите за студенти дават 8,50 евро студентска отстъпка от стандартната такса от 23 евро. Междувременно, посетителите трябва да плащат 1,60 евро за билет.

За хората от слеските райони около столицата това е неудобно. Те настояват, че като цяло печелят по-малко от тези в столицата и вярват, че „в такава малка държава транспортът в столицата, където много хора трябва да ходят не само за пазаруване, но и за да посетят държавните служби, трябва да бъде безплатен за всики“. За нередовните пътници глобата за возене без билет може да достигне 60 евро – това е почти равно на месечната помощ за безработните в Естония.

Властите пък настояват, че безплатното пътуване има за цел да насърчава жителите да оставят автомобилите си у дома. Това трябва да доведе до облекчаване на замърсяването на околната среда, както и до намаляване на задръстванията в живописния исторически център на града. Проектът ще струва на общината около 12,4 милиона евро годишно, което е около една четвърт от годишния й бюджет за транспорт в града.

Нововъведението предизвика и някои страхове за личната неприкосновеност. Естонският орган за защита на личните данни предупреди хората, че тяхна лична информация и данни за навиците им за пътуване могат да бъдат разкрити неоторизирано, защото градът възнамерява да поддържа регистри на движението на хората в продължение на до седем години.

Други пък смятат, че с този ход кметството иска да се „подмаже“ на електората в „навечерието“ на общинските избори през октомври тази година.

1 коментар

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*