Литиево-йонен или водороден велосипед? Изборът става все по-голям

Заклетите велосипедисти навярно ще освиркат създателите на описаните по-долу два велосипеда, задвижвани с литиево-йонни или водородни батерии, но изобретенията биха могли да са полезни за онези, които гледат на колелото като средство за работа – например пощальони и куриери – или поне за придвижване до отдалеченото работно място.

Sanyo разкри нов модел „електрически хибриден велосипед“ с литиево-йонна батерия, която се презарежда не само при задействане на спирачката, но и при спокойно каране на равен терен.

В състояние на еко-презареждане устройството от серията SPL дава доста разнообразни възможности за натрупване на енергия. Умното колело „чете“ натиска върху педалите, въртящия момент и скоростта, за да знае кога и как да използва максимално ефективно възможностите за презареждане на батерията.

Докато се движи на равен терен, велосипедът използва въртенето на педалите, за да зарежда батерията (добре познатият принцип на динамото) – с относително слаб капацитет. Когато велосипедистът се спуска по нанадолнище, както и когато той задейства спирачката, зареждането е с много по-висок капацитет. При изкачване по нанагорнище пък батерията „връща услугата“ и помага за изкачването нагоре. В този случай включването на мотора става автоматично.

Изминавайки 1 километър по равен терен, този велосипед натрупва енергия, чрез която може да измине 300 метра само на батерия. Създателите на модела са установили, че с едно зареждане този велосипед може да измине 54,7 километра.

Друг японски производител на велосипеди с батерии пък наскоро показа колело с водороден двигател.

Моторизираният водороден байк има 60W полимер-електролитна горивна клетка, 26V литиево-йонна батерия, както и водороден резервоар, монтиран на багажник над задното колело.

Батерията помага на велосипедиста докато кара колелото си. Когато тя се изтощи, водородният резервоар подава водород към горивната клетка, за да презареди батерията. Системата продължава да подпомага въртенето на педалите през цялото време.

Устройството може да измине около 45 километра в зависимост от пътните условия. То вече се показва на интересни места като например международното летище Kansai и различни изложения за алтернативна енергия. Все пак Iwatani не е готова да пусне модела в серийно производство, защото смята, че капацитетът на горивната клетка е твърде малък.

И докато подобни творения са странност за европейците, в Япония те са масова стока, която почти всички използват ежедневно – за разходка, за ходене на пазар. Електрическите велосипеди са честа гледка по улиците, пълзящи по хълмовете на Токио, където „мамачари“ велосипеди с кошници и детски седалки над колелата са нещо съвсем обичайно.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*