LED улична лампа намалява светлинното замърсяване

...и новият дизайн на учените от Тайван

Изследователи вярват, че са изнамерили нов тип LED улична лампа, която може радикално да намали светлинното замърсяване.

Използваните в днешно време модели се отличават с „изтичане“ на големи количества светлина в нежелани посоки, скривайки гледката към звездите, хабейки енергия и в крайна сметка правейки трудно нощното виждане за шофьорите.

Екип от учени от Мексико и Тайван смята, че изработеното от тях решение е „най-добрият дизайн, правен някога“. Въпреки това тепърва им предстои да превърнат своята теория в работещ прототип.

Традиционният дизайн на уличното осветление...
Традиционният дизайн на уличното осветление…
...и новият дизайн на учените от Тайван
…и новият дизайн на учените от Мексико и Тайван

Според изследователите, конвенционалните улични лампи – които използват натрий под високо налягане или живачни пари – разсейват до 20% от енергията си хоризонтално, тъй като е трудно да се контролират лъчите им. Поизводителите контролират посоката на светлинните лъчи на тези големи лампи с помощта на рефлектор, обикновено направен от полиран алуминий.

Светлината от светодиодите обаче се насочва много лесно, тъй като се излъчва от по-малка площ. За да се контролира посоката на светлината, могат да се използват лещи.

Изследователите казват, че най-добрите LED (светодиодни) улични лампи на пазара разсейват само около 10% от енергията си хоризонтално или вертикално.

Същите учени обаче твърдят, че тяхното собствено изобретение може допълнително да намали разсейването до едва 2%.

Предложената от тях лампа използва три функции, за да гарантира, че по-голямата част от нейната светлина е ограничена до предварително определена правоъгълна форма,която обхваща пътя:

По-добро ограничаване на светлинните лъчи там, където те са полезни

Специална леща за „“пълно вътрешно отражение“ обектив за всеки диод, която е предназначена да съсредоточи лъчите на светлината така, така че те пътуват успоредно един на друг в една посока

Рефлекторна кухина, в която се монтират диодите и лещите. Това помага да се „рециклират“ всички светлинни лъчи, които не успяват да тръгнат по желания път.

Към всичко това има и дифузер, чрез който фокусираната светлина преминава, за да се елиминира нежелано заслепяване.

Учените добавят, че този модел ще спестява и разходи за електричество, тъй като ще изисква между 10 и 50% по-малко енергия от сгашните LED улични лампи за осветяване на една и съща част от пътя.

Сега изследователите вече работят по изграждането на работещ прототип и се надяват той да бъде завършен до октомври.

1 коментар

  1. Важният елемент от процеса на работа на LED лампата е нейният температурен режим. 99% от осветителите базирани на LED са „напомпали“ диодите над 115% от техните възможности, за да постигнат качество на светлинния поток. Това естествено води до високи температури при диодите, а от там драстично съкращаване на живота им, който иначе техният производител обявява с числа като 50000 часа. Да, но реално не е така – никак не е така.
    Ние се съсредоточихме именно в подобряване условията на работа на светодиодите и постигнахме температурни режими на работа почти еднакви с нормалната температура на човешкото тяло. Така осветителите ни живеят при безопасни условия, предоставят ни безопасна светлина и икономия на електроенергия във времето далеч по-добра от това, което се предлага на „конвенционалния“ пазар…

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*