
Изследователи вярват, че са изнамерили нов тип LED улична лампа, която може радикално да намали светлинното замърсяване.
Използваните в днешно време модели се отличават с „изтичане“ на големи количества светлина в нежелани посоки, скривайки гледката към звездите, хабейки енергия и в крайна сметка правейки трудно нощното виждане за шофьорите.
Екип от учени от Мексико и Тайван смята, че изработеното от тях решение е „най-добрият дизайн, правен някога“. Въпреки това тепърва им предстои да превърнат своята теория в работещ прототип.


Според изследователите, конвенционалните улични лампи – които използват натрий под високо налягане или живачни пари – разсейват до 20% от енергията си хоризонтално, тъй като е трудно да се контролират лъчите им. Поизводителите контролират посоката на светлинните лъчи на тези големи лампи с помощта на рефлектор, обикновено направен от полиран алуминий.
Светлината от светодиодите обаче се насочва много лесно, тъй като се излъчва от по-малка площ. За да се контролира посоката на светлината, могат да се използват лещи.
Изследователите казват, че най-добрите LED (светодиодни) улични лампи на пазара разсейват само около 10% от енергията си хоризонтално или вертикално.
Същите учени обаче твърдят, че тяхното собствено изобретение може допълнително да намали разсейването до едва 2%.
Предложената от тях лампа използва три функции, за да гарантира, че по-голямата част от нейната светлина е ограничена до предварително определена правоъгълна форма,която обхваща пътя:
По-добро ограничаване на светлинните лъчи там, където те са полезни
Специална леща за „“пълно вътрешно отражение“ обектив за всеки диод, която е предназначена да съсредоточи лъчите на светлината така, така че те пътуват успоредно един на друг в една посока
Рефлекторна кухина, в която се монтират диодите и лещите. Това помага да се „рециклират“ всички светлинни лъчи, които не успяват да тръгнат по желания път.
Към всичко това има и дифузер, чрез който фокусираната светлина преминава, за да се елиминира нежелано заслепяване.
Учените добавят, че този модел ще спестява и разходи за електричество, тъй като ще изисква между 10 и 50% по-малко енергия от сгашните LED улични лампи за осветяване на една и съща част от пътя.
Сега изследователите вече работят по изграждането на работещ прототип и се надяват той да бъде завършен до октомври.
Важният елемент от процеса на работа на LED лампата е нейният температурен режим. 99% от осветителите базирани на LED са „напомпали“ диодите над 115% от техните възможности, за да постигнат качество на светлинния поток. Това естествено води до високи температури при диодите, а от там драстично съкращаване на живота им, който иначе техният производител обявява с числа като 50000 часа. Да, но реално не е така – никак не е така.
Ние се съсредоточихме именно в подобряване условията на работа на светодиодите и постигнахме температурни режими на работа почти еднакви с нормалната температура на човешкото тяло. Така осветителите ни живеят при безопасни условия, предоставят ни безопасна светлина и икономия на електроенергия във времето далеч по-добра от това, което се предлага на „конвенционалния“ пазар…