
Южна Корея има ясен, амбициозен и безпощаден план за изграждането на изцяло интегриран смарт-грид до 2030 г. Ярко-цветна и ясна като ден, пътната карта за изграждането на смарт-грид в Южна Корея изпраща недвусмислено послание: ние сме готови – а вие?

Наскоро публикуван доклад на министъра на икономиката на знанието в страната разкрива с пределна точност всички цели, заложени в стратегията за смарт-грида и неговото изграждане до 2030 г. За разлика от стратегиите в България, които се пишат и остават на хартия, корейската има ясни цели за всичко – от инфраструктура за интелигентно измерване на консумацията до разгръщането на мрежа от станции за презареждане на електромобили.
„Представянето е по-добро от всичко друго от този вид, което някога съм виждал, дори от най-прогресивните ютилити планове в САЩ“, казва Дейвид Лийдс, анализатор от GTM Research.
Южна Корея вижда енергията и енергийната ефективност като един от следващите големи пазари, където страната може да е водещ износител. Частният бизнес в страната вече е поел по този път. Samsung например си е поставила за задача да стане един от най-големите в света производители на соларни системи, въпреки че в това отношение през 2009 година фирмата беше на кота 0. Samsung и LG имат и стройни планове за намаляване на енергоконсумацията на битовите електроуреди, които произвеждат.
Въпреки че работи усилено в областта на соларните системи, Южна Корея има доста умерени цели що се касае до възобновяемите енергийни източници – 11 процента до 2030 г. Страната очаква, че до това време една трета от домакинствата ще са успели да станат „енергийно самодостатъчни“.
Също така страната си е поставила за цел през 2012 година да има мрежа от 500 хиляди станции за презареждане на електромобили, а през 2030 г. станциите да са вече 2,5 милиона. Кой ще плаща за това? Според пътната карта, около 7 трилиона корейски вона ($6,2 млрд.) ще бъдат похарчени за технологично развитие, а три пъти повече – за изграждане на инфраструктура.
Южна Корея има два много силни коза в ръцете си, когато става дума за изграждането на смарт-грид, коментира GreenTechMedia.
От една страна, Южна Корея – страна с 48 милиона души население – има само една енергийна ютилити компания – KEPCO. Това значи, че няма да са необходими огромни усилия по интегриране на много играчи с отделни мрежи и системи за управление.
От друга страна пък стои опитът на Ю. Корея в широколентовите комуникации. След азиатската финансова криза през 1998 страната се залови с амбициозен план да стане световен лидер в широколентовите комуникации. И успя. Страната стана номер едно в областта на разработването на онлайн игри, социални мрежи и други ШЛ услуги, а комуникационната й структура е една от най-модерните в света.
С тези две предимства Южна Корея има всички шансове да успее да реализира амбициозната си стратегия за смарт-грид.
Напиши коментар