Пневматичната кола е готова да тръгне по пътищата ни

Автомобил, който се задвижва от двигател със сгъстен въздух, може да тръгне по улиците на света още тази година. Носят се слухове, че той ще дебютира във Франция.

Индийската компания Tata Motors направи ревю на своя автомобил Tata AirPod, който се задвижва чрез сгъстен въздух. Колата има с 175-литров резервоар, което е напълно достатъчно за да измине 200 километра. Максималната скорост, която може да развие, е 70 км/час.

tata_air

Tata съобщи, че разработва кола с двигател със сгъстен въздух, в началото на 2012 г. Всъщност още от 2007 г. насам индийският автомобилен производител работи с Motor Development International, за да превърне тази концептуална система за задвижване в реалност. Миналата година разработването навлезе в последната развойна фаза, за да може компанията да я пусне на пазара.

Според Tata, зареждането на резервоара са сгъстен въздух става за две минути и струва само едно евро. Колата е 100% екологична и не изхвърля никакви вредни вещества в атмосферата. В нея могат да се превозват трима души.

Tata Motors обещава, че съвсем скоро AirPod ще бъде пуснат на масовия пазар. Има данни, че е възможно въздушната кола да се пови във Франция още тази година.

 

Материалът е подготвен със съдействието на Мая Тодорова

28 коментара

  1. 2 лева таратанци!
    За да се пънят 175 литра за две минути шишата в колата на 200-300 бара зарядната станция трябва има компресор за високо налягане и каскадни банки от шишета по 400 бара и трифазен ток. Такава зарядна станция да се пусне в експлоатация са минимун над 50000 евра… Консумативи, ток, филтри изсушаващи въздуха и тн.
    – самата кола по проект на франсето от MDI който е и бивш състезател трябва да е с карбонови бутилки с цел безопазност и олекотяване. Франсето за зайгра с индийците след като не успя да събере пари и да се регистрира като производител на коли в ЕУ…
    – една 12 литрова стоманена водолазн бутилка 230 бара тежи 14 кила а на 300бара 18кила. За 175 литра това са 14 бутилки = 200 кила зя 200 баровите. На Карбоновите теглото ще е наполовина. За стоманените ще трябва да се правят и водни проби през 5 години.
    – някой може да реши да си зарежда колата сам с малък водолазеен компресор:
    100 литров в минута е най бюджетни цена 4000-7000лв. На тези компресори конденза се изпуска ръчно на 15 минути. Така за да се заредят с него 175 литра на бара ще са нужни 6 часа. Ако компресора е на монофазен ток ел мотора е с мощност 5kw = 5х6 = 30 киловат часа и оператор който да изпуска конденза през 15 мин. Ако този компресор е на бензин ще изгори 7 литра бензин.
    – следваща опция за самостоятелна автономна станция за зареждане е автоматизиран компресор на 200-300 литра в минута и 4 каскадни банки с 50 литрови бутилки, за да имаш възможност да преливаш бързо.
    Не на последно място остава и шумът от тази технология. И аз съм и фен но така стоят нещата с нея 🙂

  2. докато не се извлекът всички печалби от петрола ,просто забравете!! а може и да си помечтаете ,безплатно е!

  3. Кола на сгъстен въздух от „Пежо-Ситроен“ , която може да свали разхода на гориво до 2 л/100 км. Тя се нарича „Hybrid Air“ и, както подсказва името й, съчетава двигател с вътрешно горене и… сгъстен въздух.

    Добрата новина е, че не става дума за футуристичен проект, а за модел, който се очаква да влезе в експлоатация през 2016 г.

    А още по-добрата новина е цената – тя се очаква да бъде с над 1000 евро по-ниска от тази на сега актуалните хибриди, които използват за задвижване бензинов двигател и електромотор.

    Направо разбиха хибридите с електромотор и скъпите батерии.

  4. С 1 евро минаваш 200км. и нека да вдига 70км/час даже и на 100км съм съгласен да изминава но остава цената но като знам на каква цена(2100евро) пуснаха ТАТА-нано се надявам да е евтина.

  5. От трансформирането на енергията губиш КПД. Няма смисъл. И така е добре 🙂

  6. Не съм специалист но се сетих за вариант при който сгъстеният въздух задвижва динамо на принципа на ветрогенератор който произвежда ток за ел.двигател който задвижва колата.

  7. АБЕ, НЯКОЙ МОЖЕ ЛИ ДА СМЯТА ! НА ТАЗИ КОЛА И ТРЯБВА 1000 куб.см. въздух за оборот ПРИ 8 АТМОСФЕРИ налягане ! ! 175 литра резервоар, на колко атмосфери трябва да е налягането….?? НЯМА ТАКОВА НАЛЯГАНЕ !!;) ТОВА Е ПУСКАВИЦА !!

  8. Не ми допада, че са я направили триколка, доказано нестабилни са. Иначе технологията е изумителна!

  9. Браво, дано има повече такива разработки.
    На мен са ми достатъчни и 60 км/ч на магистралата ако знам, че пътувам за 2 лв/100 км. 🙂 Ще пристигна за двойно време, но какво от това, тъкмо ще имам време да се насладя на пътя и природата. 🙂

  10. “Според Tata, зареждането на резервоара са сгъстен въздух става за две минути и струва само едно евро…..достатъчно за да измине 200 километра… Максималната скорост, която може да развие, е 70 км/час.“ – КАКВО ПОВЕЧЕ ИСКАМЕ ??? – остава цената на колата.

    Хората трябва да разберат ,че свършва петрола до 10-15год. и просто единственият начин за превоз на хора и стоки е ел.локомотива – то и сега е най-евтино но враждата между държавите е създало по-скъпият начин по море с кораби.
    Китай иска да строи две успоредни линии Пекин – Берлин и под Босфора се строи тунел за влакове за което искат да ОТКРАДНАТ/приватизират/ нашите БДЖ-товарни превози.

    Освен енергийната катастрофа има още две планетарни катастрофи и в коментар №5 тук – http://darikfinance.bg/novini/89823#comments съм написал за какво става въпрос.

  11. Вероятно наливат ВТЕЧНЕН азот и налягане в резервоара няма. Когато се спре, ще трябва да се включи в ел.мрежата, да отдава енергия. Иначе ще я губи.

  12. Тая разработка я имаше и при други производители преди време. Дори имаше готов прототип, изминаващ 300 км, наподобяващ миниван. А след като ти свърши въздуха на сред нищото самия двигател с помощта на ел.мотор се превръща в компресор и сам си пълни бутилките. И не бъркайте бутилки с въздух с бутилки с кислород.

  13. Важно е идеята и 200км. пробег е много при факта ,че може да се зарежда за 1 минута.
    Една бутилка за метан 30 литра издържаща на 300 атмосфери е доста тежка и колко ли тежи 175 литрова бутилка ? и има леки бутилки но са много скъпи.

    На мен ми харесва като идея и 70 км. като скорост е достатъчна да си карам градско и т.н. – без магистралите

  14. anebla,
    Естествено ще говорим с ако, ако … Иначе типично по български ще има после “ ама какво стана“
    http://www.yastro.net/2012/09/tata-airpod-kereta-berkuasa-udara.html
    Погледни този линк и особено последната снимка (оранжевия вариант). Представи си максимална скорост 70 км/ч и катастрофа.
    Сега кажи с ръка на сърцето не мислиш ли и ти за безопасността.

  15. Флинтифлуюшко,
    не знам дали знаеш, но консумацията на спомагателните системи за безопасност и комфорт в автомобила може да достигне до 10кW. Така че горепосоченият автомобил няма повечето от тях иначе завъртането на твоето „динамо“ би свело пробега до смешни километри.

  16. Егати негативните коментари !Ако,ако,ако…рикши,екстри,катастрофи.То и тока е опасен, знаете ли как може да ви тресне 😀 и летвата също.Важното е, че някои се опитва да направи нещо по-добро и чисто от старото.И успява!
    И телефона не беше това, което е сега! Но е толкова хубаво, че някои мисли,работи,опитва…

  17. Да попитам нещо: След като се зарежда само въздух, как се захранват светлините на автомобила, системите за безопасност и комфорт на автомобила – климатик, ABS, въздушни възглавници, радио, контролно измервателни уреди на таблото, както и електрониката за управление на задвижването и т.н.?
    Ако изброените системи по-горе не са задължителни за индийските рикши, в Европейския съюз и САЩ са!

    Да отговоря на това, и на част от другите коментари:
    1. Всяко начало е трудно и най-често смешно. Собствениците на първите автомобили с ДВГ са били подминавани от каруците и файтоните с подигравки, същото е било и с пневматичните гуми.
    2. Поради задръстванията аз например се придвижвам със средна скорост от 35-40 км/ч. При положение, че за Ферари или Порше просто няма писти в момента, остава или хеликоптер, или такава кола (има и проект за летяща). А след като средната скорост ще е 40 км/ч, колкото и да е нелепо на пръв поглед, могат да се продават коли ограничени на 50 км/ч за града. Много от „екстрите“ стават нерентабилни. Имам личен опит особено с катастрофа без възглавници, а мой познат с Мерцедес, след като го удариха, единствено лекува изгарянето от патрона, който успя да го уцели в ръката.
    3. С времето и обема на производство параметрите ще се подобрят. Най-вероятно няма да се налага водно охлаждане или дори смазване, и т. н.

  18. А бе, Хора давате ли си сметка това каква подвижна бомба е?
    Като знам какви бели може да направи, бутилка кислород на 50bar., Представям си, тази кола да се удари в друга(и двете да се движат с 50 км/ч), ще стане Ад, под небето…

  19. Добра си е машинката. Това е идеална кола за града. При спиране може да нагнетява обратно ( рекуперативно спиране). Ползва компресора за спирачка. И за града 200км са си предостатъчно. А за дълго може да се комбинира с ДВГ. Простите неща са най-велики !

  20. Електромобилист,
    никой не е казал, че в колата няма и акумулатор, а зареждането на акумулатора става с динамо не с бензин 🙂 И хоп всичко дето избълва са празни приказки. Мисли преди да пишеш.

  21. nali se seshtate che maksimalnat mu skorost e 70 km tova zna4i 4e 6te izmine 200 km s 30 km/chas skorost da ne govorim za kakvo bavno usporenie stava vypros dano sled godini izmislqt neshto byrzo i ikonomi4no… makar che nqma kak ‘hem da e golqm i hem da ne boli’ ako me razbirate tova dori ne moje i da se nare4e gradska kola .. moe mnenie

  22. и като ти свърши въздуха, вадиш крачната помпа от багажника и почваш да помпаж за да заредиш, хем без пари, хем си правиш и фитнес

  23. “Електромобилист“ подобие на бензиновите с алтернатор, въздухът под налягане е по евтина алтернатива на батериите които са скъпи и тежки, може директно да се произвежда ток и с електродвигатели да се задвижва, другият вариант е (и по вероятният) с двигател подобен на бензиновите, но както и да е nqma da ima problem da s електричеството.

  24. Да попитам нещо: След като се зарежда само въздух, как се захранват светлините на автомобила, системите за безопасност и комфорт на автомобила – климатик, ABS, въздушни възглавници, радио, контролно измервателни уреди на таблото, както и електрониката за управление на задвижването и т.н.?
    Ако изброените системи по-горе не са задължителни за индийските рикши, в Европейския съюз и САЩ са!

  25. Дано! Аз поне си пазя нейде статия за тези коли още от преди 3-4 години и ми беше ясно, че ще е проблем. Да видим сега какво ще стане! Ако не направят грешката на електромобилите и да ги пуснат с 30-40% отгоре, ще завземат пазара до 2-3 години.

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*