По-евтина и по-ефективна електролиза обещава ръст при водородните горивни клетки

Каквото и да си мислим за колите с водородни горивни клетки, най-новите технологии подсказват, че автопроизводителите работят усилено за въвеждането на превозните средства с горивни клетки. Измежду всички пречки пред тази индустрия основен остава този с производството на водород  – нито е много ефективно, нито достатъчно евтино. Но и двата фактора са на път да се променят.

Наскоро Green Car Congress оповести, че разходите за производство на водород чрез електролиза – процес на разделяне на водорода и кислорода от водата – започват да спадат осезаемо.

Tucson_cover

Това е в резултат от постоянното подобряване на използваната технология за процеса на електролиза. Процесът става по-ефективен и се увеличава добиваното количество водород при една и съща използвана енергия.

Британската ITM Power е намалила себестойността на производството на водород от 9,57 долара за килограм през миналата година до  6,44 долара за килограм  – това прави намаление с 32,7%. Тези цифри включват десетгодишен период на капиталова амортизация. След амортизацията цената пада до  4,13 долара за килограм, което е с 22,9% под съответната цифра от миналата година.

Поевтиняването е резултат на 11% подобрение на добива чрез нови, по-ефективни „стекове“ – това са модулите, в които водородът се извлича чрез електролиза. ITM вече може да произвежда до 27,9 кг на водород на ден от един „стек“ (446килограма на ден общо), при  77 процента ефективност.

Крайният извод от всичко това е, че водородът ще може да се продава по-евтино, а превозните средства, които ще се задвижват с водородните горивни клетки, ще са част от една по-ефективна, по-малко енергийно интензивна система.

Макар че има малко преки сравнения в автомобилния свят за илюстриране на разходите, ITM сравнява разходите за каране на Hyundai ix35 (или Tucson) с горивни клетки с неговия дизелов еквивалент – продавани в Европа. Докато карането на дизеловата кола „би струвало 45,4 цента на миля,… автомобилът с горивни клетки би струвал само 22,7 цента на миля“.

Е, подобно на електрическите превозни средства сега колите с водородни горивни клетки правят своите „първи стъпки“, но някой ден навярно ще се превърнат в реална алтернатива.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*