Експерти: навлизаме във втората ДВГ епоха

Безжичните и ДВГ системите се развиват прогресивно и много по-бързо, отколкото в ранните си години, като производителността и икономичността им се увеличават с гигантски стъпки. Често чуваме подмятания от типа „Двигателят с вътрешно горене е 100-годишна технология, време й е да се пенсионира“. Но това е все едно да кажем „радио-технологията е на 100 години, време е всички безжични устройства да се пенсионират“. Напротив – ние сме в началото на втората ДВГ епоха.

Така смята Морис Гъндерсон, старши управител в поделението за материали и енергия в „CMEA Ventures“. Неговата дългогодишна страст са движещите се машини, най-вече двигателите. Специалистът присъства в борда на директорите на някои от най-иновативните предприятия в сферата на енергийните системи.

Според експерта, има два основни фактора, които водят прогреса на ДВГ – развитието на материалите и контролът в реално време.

Развитието на материалите позволява фундаментални промени в производителността благодарение на подобренията в теглото, работните температури, издръжливостта на налягане, устойчивостта при триене и др. Това е най-постоянната тенденция в историята на технологиите, свързани с енергия, казва Гъндерсон. Усъвършенстването на материалите винаги води до подобрение на енергийната производителност. По-добрите сплави водят до създаването на по-леки автомобили и самолети, по-здрави по-мощни вятърни турбини и ред други по-добри технологии за използване на енергията и боравене с нея, в това число и ДВГ на 21 век.

Второто основно подобрение е контролът в реално време. Компютърната мощ вече е достатъчно евтина, компактна и надеждна, затова сега можем да управляваме горивния процес по начини, които бяха невъзможни само опреди десетилетие, казва специалистът. Контролът над възпламенявянето, разгарянето, подаването на горивото и ред други параметри сега може да се прави с удивителна прецизност, при това обхващайки целия процес на функциониране на машината. Термо-електрическите системи, регенеративните спирачки и други оперативни подобрения стават възможни чрез подобрения контрол над технологията. На всичкото отгоре този подобрен контрол позволява поетапното въвеждане на нови, не-петролни течни горива. Още много други подобрения ще станат възможни при двигателите благодарение на компютризираните и електрифицирани двигателни системи, казва Гъндерсон.

Комбинацията от всички фактори ще доведе до 40-50-процентно намаление на консумацията на гориво, прогнозира Морис Гъндерсон. Съответно намаление ще се постигне и при отделянето на вредни газове в атмосферата. Това ще се случи рамките на идните 10 години, категоричен е специалистът. Много от производителите работят активно по този въпрос и е факт, че ние сме на прага на цяла нова ДВГ епоха, заключава той.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*