Грийнпийс: „Облачните“ технологии в интернет не са никак „зелени“

Облачните системи в интернет, които се превърнаха в основна технологична тенденция в последните няколко години, се рекламират като екологична алтернатива, но всъщност далеч не са чак толкова „зелени“, колкото създателите им ги представят. Това твърдят еко-защитниците от Грийнпийс. Те настояват, че докато електроенергията за тези „облачни“ системи се добива от въглища, за екологичен ефект изобщо дума не може да става.

Много от ИТ компаниите, които въвеждат „облачни“ технологии в работата си, избират места за своите центрове за данни, без да си дават сметка, че електроцентралите, които ще ги захранват през повечето време, горят въглища и замърсяват въздуха, смятат еко-защитниците. С това „зелените“ центрове за данни уви увеличават използването на „мръсна“ енергия. От Грийнпийс настояват, че уеб-компаниите трябва да са по-внимателни, когато избират място за своите центрове за данни.

Нарастващите обеми корпоративни данни, потребността от ефективност и максимално оползотворяване на всяка инвестирана сума, търсенето на по-добра утилизация на сървърите принуждава корпорациите да търсят потенциала на „облачните“ технологии. Това са ИТ ресурси, достъпни онлайн, при които клиентът заплаща според потреблението, скалирането на системите е бързо и лесно, а поддръжката е осигурена от доставчика.

Apple, Facebook, Microsoft, Yahoo и Google имат поне по един „облачен“ център, който разчита изцяло на енергия от въглищата, т.е. косвено се явява замърсител на въздуха, настояват от Грийнпийс.

Използването на облачни технологии в комбинация с чиста енергия е начин ИТ отделите и ИТ фирмите наистина да бъдат екологични, а не само да парадират със „зелени“ инициативи. Интересен пример за това е нашумялата преди 2 години история на Харви Бетан, бизнес-консултант от Ню Йорк, който трябвало да помогне на свой клиент да интервюира потенциален доставчик на решение за „disaster recovery“. Нищо необичайно нямало в тази задача, нито в самата среща с доставчика, докато клиентът не задал въпрос, който накарал и доставчика, и самия консултант да ококорят очи. „Вие използвате ли алтернативни източници на енергия, например соларни панели или вятърни генератори?“ Не, доставчикът не ползвал такива. Разговорът по темата за алтернативните източници обаче продължил и след срещата, когато Бетан и неговият клиент Джеф Сейпър, главен ИТ директор на фирма за стратегически комуникации, заминали към офиса с хибридния Ford Escape на Сейпър. „Че те имат отлична възможност за това – почудил се Сейпър, докато карал колата. – Намират се на хълма, сградата им е с равен покрив, лесно могат да сложат соларни панели.“

Със сигурност консумацията на електроенергия е една от големите отговорности на ИТ отделите, особено в предприятия с големи комуникационни центрове, центрове за данни и много работни станции по бюрата на служителите. Но само намалената консумация на ток и енергийната ефективност не са достатъчни, за да се заговори за „зелен офис“. Неговото максимално оползотворяване, както и добиването му от чисти източници би означавало центърът за данни да е наистина екологичен – а не само на думи.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*