Електрически коли могат да захранват домовете с ток

На пръв поглед тази Toyota Scion, който стои насред Университета в Делауер, изглежда като обикновена кола. Един по-внимателен поглед обаче показва, че не е. Тя няма ауспух, а разполага с електрически контакт, разположен на решетка под капака. Отвътре Scion не изглежда много по-различна от обикновена кола, но все пак някои подробности издават електрическата й същност. Тя няма никакъв уред, показващ нивото на горивото, а вместо това има дисплей, показващ, че колата е използвала 54,3 киловатчаса, за да измине 338 километра.

Но това не е и обикновена електрическа кола. Освен че се презарежда с ток, когато не е в движение, тя „връща“ ток обратно в електрическата мрежа.

Проф. Вилет Кемптън, ръководител на университетската програма „V2G“, е убеден, че батериите на електрическите автомобили представляват огромен и надежден източник на енергия за електропреносната мрежа. Това ще е нещо много потребно в бъдеще, убеден е професорът, когато електрическата мрежа ще зависи все повече от възобновяеми източници и ще страда от техните флуктуации.

Тъй като в бъдеще енергията ще идва все по-често от източници, които са непостоянни, имаме нужда от някаква схема за съхранение на електроенергията, което надеждно да захранва електрическата мрежа. Батериите на електрическите автомобили са най-доброто ценово ефективно решение за целта“, казва професорът.

Една електрическа кола може да осигури до 10 киловата, което е достатъчно за няколко къщи, казват университетските учени. При такъв сценарий енергията е готова и налична, тъй като автомобилите не се използват в 95% от времето.

Програмата „V2G“ функционира от 1997 г. насам и разпространява идеята, че електрическите и хибридните автомобили, ако се разпространят, биха били голяма опора за електропреносната мрежа във времето, в което не са в движение. Учените разполагат с три Scion-а, котио вече работят по тази технология, а други четири са притежание на щата Делауер. С тях учените демонстрират и още нещо, а именно че возилата са полезни за електропреносната мрежа и за собственика си, тъй като на него му се заплаща за услугата по съхранение на електричество.

2 коментара

  1. „Надежден“, не неизчерпаем, е имал предвид професорът. Коригирах текста. Благодаря Ви за сигнала, г-н Ивановски!

  2. „батериите на електрическите автомобили представляват огромен и неизчерпаем източник на енергия за електропреносната мрежа.“

    Батериите не могат да са неизчерпаем източник!

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*