Мтел еко грант: финансираме „бутикови” еко-проекти, издържани професионално

Много специфични и с тесен фокус, разработени професионално с отговорно отношение и компетенции от високо ниво – такива са еко-проектите, получаващи финасиране по схемата Мтел еко грант. Последното издание на програмата през 2013 г. се съсредоточи върху биоразнообразието. Сумата от 50 000 лева бе разпределена между пет разработки за опазване на застрашени видове, органично земеделие и опазване на вековни дървета.

Защо точно за биоразнообразието?

„При определянето на приоритета на програмата ние се допитахме до колеги от различни екологични организации,“ разказва Людмила Атанасова, директор „Програми за НПО“ във Фондация „Помощ за благотворителността в България“ – в отговор на въпроса как и защо именно биоразнообразието бе очертано като приоритетна област за грантовата схема през 2013 г. „Помолихме колегите от еко-организациите да ни посъветват от какво най-много би имало нужда към дадения момент – особено като се има предвид, че програмата не е много голяма като обем. Това е грантова схема, която с малки средства адресира проблеми, които трудно могат да намерят финансова подкрепа по друг начин. Така Мтел отличава уникалността на програмата. От своя страна тя води до много интересни резултати. Накратко, това са „бутикови“ еко-проекти“.

Ludmila_Atanassova_03
Професионалистите са ключови в комисията за оценяване на кандидатите, сподели Людмила Атанасова от Фондация „Помощ за благотворителността в България“

Всъщност именно ФПББ има ролята да определи и предложи на Мтел приоритетите за финансиране. Комисия с участието на журналисти, блогъри, представители на МОСВ и на оператора след това преценява да приеме или не тези идеи.

Еколози консултират професионално не само дефинирането на приоритетите за всяко отделно издание на Мтел еко грант. Специалисти се намесват осезаемо в оценката на предложенията, защото в действителност много от проектите са изготвени от хора, които нямат яснота относно материята, в която искат да се намесят.

Темата е предпоставка за отсяване на стойностните предложения

„Темите, които избираме, зависят много и от това дали конкретните организации – потенциални кандидати имат компетенции в съответната материя“, казва Атанасова. „Много от организациите, които кандидатстват, отпаднаха, защото нищо не разбират от това, което предлагат“.

Звучи абсурдно? „Те просто участват на олимпийския принцип. Обичайно получаваме над 30 проектни предложения и от тях все ще има десетина такива. Става дума за организации, регистрирани по ЗЮЛНЦ, които кандидатстват навсякъде, където има отворен конкурс –  не само в нашата програма“. Техните предложения, според Атанасова, имат шанс да минат само там, където оценителите и хората, от които зависят решенията, нямат компетентността да преценят плановете и да разкрият некомпетентността на самите кандидати.

Именно затова „на първо ниво“, тоест още при изготвянето на темата, фондацията се опира на професионалисти.

Оценяването – баланс на три гледни точки

Професионалистите са ключови в първия етап на оценяване на кандидатите. Самата фондация анализира предложенията от гледна точка на проектната логика и процедурите, които следва да бъдат спазени. Има и трета гледна точка: тази на външния човек, неспециалист. „Някои от членовете на комисията са общественици и не разбират от биология – те гледат с очите на масовата публика“, казва Атанасова. Така се обгръщат всички ключови гледни точки за всеки проект.

На прага на следващото издание на Мтел еко грант в екипа на фондацията се обсъждат различни теми. ФПББ не изключват възможността отново да се спрат на биологичното разнообразие. Ако стане така, добрите проекти, на които малко не е достигнало да получат финансиране в Мтел еко грант 2013, ще могат да участват в новото издание с по-големи шансове за успех. „Ако се запази темата за биоразнообразието, ние ще се обърнем към тях, ще им дадем насока какво да променят и подобрят в своите проектни предложения, за да могат да участват пак и евентуално да спечелят“, казва Людмила Атанасова.

4 коментара

  1. Да, наистина поне за тази инициатива евала, защото не само се показва загриженост, а и емоция като отношение. Дано все повече си увеличават бюджета за кампании като „еко“ mode.

  2. Не знам да има човек който да обича мобилните оператори, и аз не ги обичам, но с това ми се издигнаха в очите. Повечето други кампании на големи фирми разчитат на това техите потребители да направят нещо, а не те самите – едните ни агитират да връщаме батерийки из магазините, другите да връщаме старите си телефони, трети да си купим многократна торбичка и т.н. Тези единствено дават пари от своя си бюджет.

  3. Не виждам какво стимулирано има в тази публикация. Обяснено е какви са проектите на Мтел, компания, която от години има подобни инициативи. Аз също чета редовно сайта, но чак лошо впечатление не ми прави. Интересно ми е, защото специално Мтел правят добри кампании. Малко са големите фирми у нас, които имат подобно социално поведение.

  4. Изглеждаше като да е допълнително стумулирано публикуването на тази вчерашна статия, но днес като я видях пак най-отгоре се убедих напълно.

    П.С. Като редовен читател на сайта това ми прави лошо впечатление. Предполагам, че и за доста други е така.

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*