Загърбена от години, връзката на човека със земята се пробужда у децата

Заснемане на филм за биоградината и "героите" в нея.

„Хлябът, той идва от магазина“ – все по-често чуваме малки деца да отговарят така на въпроса откъде идва храната им. И с горест признаваме, че днес малчуганите нямат идея как растат плодовете и зеленчуците и как се получават хлябът и сиренето.

Искрица светлина в тунела, знак за промяна в тази тъжна картина просветна през есента на 2013 година, когато група български еколози установиха, че у съвременните деца бързо и пламенно се събужда интересът към отглеждането на зеленчуци и билки по естествен, биологичен начин, стига само да има някой да им покаже как става това. Общо около 50 деца се посветиха на биоземеделски практики – засяване и засаждане, поливане, плевене, а след това и събиране на реколтата и приготвяне на вкусна храна. Това стана през лятото и есента, когато се реализира проектът „С децата в биоградината II“. Той продължи 7 месеца и е един от петте, финансирани по програмата „Мтел еко грант“ през 2013 г.

Biogradinka 27 07 2013 (133)

Целта на проекта бе да се популяризират биоземеделски практики в градска среда сред деца и млади хора, като се продължи работата в създадената биоградинка в училището за деца с увреден слух „Проф. Дечо Денев“. С тази задача се зае Сдружение за устойчиви екологични решения АГРОЛИНК – София.

Децата не познават плодовете и зеленчуците – при вида на цвеклото те недоумяват какво е това, споделя Светла Николова от Агролинк. Дори и децата от селата, които сякаш имат по-добър досег със земеделието и животновъдството в сравнение с децата в големия град, пак нямат никакво отношение към земята, според Николова. Младежите не са научени нито как се отглеждат различни култури, нито как се познават.

Със стъпването на децата в биоградината обаче това се променя рязко. Като един съвременен прочит на някогашната практика „опитно поле“, работата на ученици в биоградината им показва как се засаждат и как растат различните полезни растения – зеленчуци, дръвчета, билки. Тези знания след това биват и надградени. Момчетата и момичетата узнават за връзките между отглеждането на определени видове насаждания, които могат да са взаимно полезни в рамките на един селскостопански двор. След това децата научават и за ролята на определени насекоми като естествен, биологичен враг на вредителите по насажденията.

Първата стъпка бе през май. Тогава около 20 деца окопаха и оплевиха биоградината. Така те я подготвиха за засаждането на различни култури – 8 вида зеленчуци, 5 вида подправки, 5 билки, 10 вида цветя и 1 фиданка вишна. Едновременно с това група доброволци от различни бизнес-организации довърши и лакира оградата на градината с безвреден лак и мулчира с дървесни трески пътеките.

Други 10 деца пък се докоснаха до биоземеделието чрез фермера Димитър Стоянов, който направи презентация пред учениците. По-късно, през октомври, 10 деца от училището за деца с увреден слух и 30 деца от Англо-американското училище посетиха биофермата на Стоянов в с. Бачково, за да засадят детелина и грах за зелено торене. Те се включиха в подготовката на новия компост за градината на фермера.

След такава практика осезаемо се променя отношението на децата към земята, растенията и практиките в дома, споделя Светла Николова. Тя си спомня за случай, при който дете, научило как тревата се компостира за създаването на тор, е запитало своите родители защо изгарят тревата, окосена от нивата край къщата им на село. Това показва, че у младежите се заражда нова култура на познаване на природните процеси и уважение към тях.

Пак в рамките на проекта други 10 деца посетиха Националния земеделски музей, където се потопиха в атмосферата на живо земеделско стопанство, както и Националния природонаучен музей, където имаха занятие „Защо клетки и ДНК?“.

12 деца, по 6 ученика от училището и от Европейския лицей, построиха в биоградината първия „хотел за диви насекоми“. Това е малка къщичка от слама, пръчки, дъски и други естествени материали. Там се заселват калинки, диви пчели, ухолазки –  неприятели на вредителите по растенията. Така се осигурява растителна защита без използването на химикали. Два урока по изграждане на “хотели за диви насекоми за деца“ бяха подготвени и за Англо-американското училище, като децата направиха осем такива конструкции.

Зеленчуците от биоградината накрая се превърнаха във вкусни салати, което пак бе част от обучението по органично земеделие. 15 деца от училището за деца с увреден слух и от Европейския лицей приготвиха сами храната си. Морковите, цвеклото, боба, чубрицата и мащерката децата набраха именно от биоградинката.

На доброволческия ден за подготовка на биоградинката за зимата 12 доброволци от Мтел, АРМИНА и „Еко компост” почистиха останалите растения, извадиха праз-лука, мулчираха и засадиха спанак и други зеленолистни, за да има свежа реколта през пролетта.

Заснемане на филм за биоградината и "героите" в нея.
Заснемане на филм за биоградината и „героите“ в нея

За да се разпространи знанието, до което децата се докоснаха, те станаха и герои във филм за биологичното земеделие. Той е разработен в два варианта: един общ от 25 минути и 5 филма по 5 минути по темите „Какво е биоградина“, „Биоразнообразие“, „Растенията, които се обичат“, „Хотели за диви насекоми“, „Био кулинарно изкуство“. Включени са кадри с ученици от „Проф. Дечо Денев“, Валдорфското училище и Европейския лицей.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*