
Смартфон или лаптоп, чиято батерия издържа два пъти по-дълго, електрически автомобил с по-устойчива производителност и по-дълъг живот… тези удобства може би не са толкова далеч, колкото си мислим.
С помощта на съвсем нова нанотехнология проектът GREENLION удвоява живота на батериите за мобилни устройства и електрически превозни средства. Новите батерии могат да бъдат презареждани повече от 1,000 пъти. Как се постига това? Учените заменят графита, който обикновено се използва в литиево-йонните батерии и е с нисък капацитет на зареждане, с много по-ефективния германий, чийто капацитет на зареждане е много висок. Технологията е лесно приложима в широк мащаб, евтина, енергоспестяваща, което я прави ефективна от екологична и пазарна гледна точка.
Очаква се GREENLION да създаде -екологични и по-евтини литиево-йонни батерии за електрически превозни средства чрез използването на водоразтворими, без съдържание на флуор и термично стабилни свързващи вещества, които ще елиминират използването на ЛОС и ще намалят стойността на сглобяването на клетките при акумуаторите. GREENLION има шест основни цели:
GREENLION има шест основни цели:
Разработване на развитие на нови активни и неактивни батерийни материали, годни за водна обработка („зелена“ химия);
Създаване на иновативни процеси (покритие от водни суспензии), което да доведе до по-евтино производство на електроди и по-малко замърсяване на околната среда;
Разработване на нови процедури по монтаж (включително лазерно рязане и високо-температурно предварително третиране), които значително да намалят времето и разходите за производство на клетки;
създаване на по-леки батерийни модули чрез въздушно охлаждане и по-лесно разглобяване чрез еко-техники на свързване;
развитие на автоматизиран модул и поточна линия за сглобяване на батерии за увеличено производство и намаляване на разходите;
намаляване на отпадъците, което – използвайки разтворимостта във вода на свързващото вещество – ще позволи повсеместното възстановяване на активните и неактивните материали на батериите.
Проектът се разработва по седма рамкова програма на ЕС. Координатор е Испания и включва партньори от Ирландия, Италия, Германия, Австрия, Швейцария и Франция. Стартирал в края на 2012 година, проектът би трябвало да даде резултат през 2014-2015 г.
Напиши коментар