Solar Impulse 2: соларният самолет е готов за околосветска обиколка

Първият соларен самолет Solar Impulse вече се "прероди" с готовност за околосветско пътешествие. Снимка: Matth1, CC-SA-2.0

Мнозина са чували за Solar Impulse – пилотирания соларен самолет, който се захранва само от слънчева енергия. Той успя да докаже, че е в състояние да лети нощно време, захранван самоот батериите си, заредени през деня, както и че може да прелети над цял континент. Сега швейцарците Андре Боршберг и Бертранд Пикард обявиха дебюта на новия, подобрен самолет – Solar Impulse 2! Този нов и подобрен соларен самолет ще се опита да направи това, което никой подобен самолет е направил преди: пътуване в продължение на пет последователни дни и нощи от един континент към друг, без да се използва нито капка гориво.

След като Solar Impulse, все още прототипен, счупи осем световни рекорда за полет, захранват със слънчева енергия, сега двамата пилоти се готвят за следващото голямо предизвикателство: пътуване около света. За да направят това те трябваше да изградят по-голям Solar Impulse, за да издържат на трудностите на подобно тежко пътуване.

Първият соларен самолет Solar Impulse вече се "прероди" с готовност за околосветско пътешествие. Снимка: Matth1, CC-SA-2.0
Първият соларен самолет Solar Impulse вече се „прероди“ с готовност за околосветско пътешествие. Снимка: Matth1, CC-SA-2.0

Стъпвайки върху няколко години опит в проектиране, сложни симулации и тестови полети с първия прототип, Solar Impulse 2 разполага с набор от впечатляващи нови технологии. Например, той ще има нови батерии, с електролити, които позволяват по-голяма енергийна плътност на батериите. Нанотехнологии и въглеродни влакна допълват новия арсенала с нови придобивки на Solar Impulse.

Този нов, по-голям соларен самолет ще има размах на крилата от 78 метра – повече от този на Boeing 747 Jumbo Jet. Самият корпус тежи приблизително колкото средно голям автомобил. Гигантските крила (както и фюзелажът и задкрилките) са покрити с 17 248 монокристални силициеви соларни клетки, всяка от които е с дебелина само 135 микрона. Събраната слънчева енергия ще се съхранява в литиево-полимерни батерии, които са изолирани чрез пяна с висока плътност и монтирани в четирите двигателни отделения, заедно със система за контрол на зареждането  и температурата. Тези батерии ще служат за задвижване на четирите двигателя на самолета, всеки с 17,5 к.с. мощност. Така Solar Impulse 2 ще развива скорост от 20 възела на морското равнище и 31,5 възела при максимална височина.

Излишно е да се казва, че това няма да е кртко пътуване. Ето защо Боршберг и Пикар се готвят да се редуват като пилоти, сменяйки се на всяка спирка. Независимо дали управлява самолета или не, всеки от тях ще трябва да издържи доста продължително и тежко изпитание, прекарвайки няколко дена подред в нехерметизирана и неотопляема кабина за управление. Това е причината, поради която самолетът разполага с многоцелеви седалки, проектирани да служат и като легло, и като тоалетна, даже и като лежанка за физически упражнения.

Въпреки предизвикателствата – технически, физически, а и емоционални  – от предстоящото пътуване, екипът зад Solar Impulse 2 е ентусиазиран. За да превърнем тази мечта в реалност, ние трябва да се възползват максимално от всеки един ват, предоставен ни от слънцето“, казва Боршберг, загатвайки за множеството нововъведения в соларния самолет.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*