
През 1997 г. Toyota изненада конкурентите си, като пусна революционния Prius – първия комерсиален бензиново-електрически хибрид. Сега японската фирма се опитва да направи същото с технология, която изглежда излязла от научната фантастика.
Toyota Motor Corp ще започне продажбите през следващата година на кола с водороден двигател. Пазарите, които ще покрие, са САЩ, Япония и Европа. За сега хората в Toyota наричат това „2015 FC“ – от Fuel Cell, т.е. горивна клетка.
Автомобилите с горивни клетк използват набор от клетките, където протича електро-химическа реакция – съединяване на водород с кислород, което генерира електричество. Това електричество задвижва колата. Единственият им емисии са водни пари. Те могат да изминават пет пъти по-дълго разстояние в сравнение с електрическите коли с акумулаторна батерия. Зареждането им отнема само няколко минути. Това е далеч по-бързо, отколкото дори най- бързото зарядно устройство за електромобили.
Пускането на новия модел през 2015 г. увенчава 20-годишна работа по подобряване на технологията и работа за намаляване на производствените разходи. С този ход фирмата също така „догонва“ своя съперник Honda Motor Co, която вече предлага автомобил с водородни клетки – FCX Clarity.
Работата по намаляване на разходите продължава. През това време обаче Toyota е готова да продава колата на загуба – и то за дълго време, докато популяризира новата технология. Изглежда компанията ще следва подхода, който приложи и при Prius – автомобил, на който, наред с други хибриди, сега се падат 14 процента от годишните продажби на Toyota. В ммента на повечето пазари по света, където има програми за насърчаване на екологичния транспорт, Prius се продава на цена, съвсем конкуретнна на всички останали автомобилни марки.
Моделът, който японската марка се готви да пусне на пазара, ще представлява среден размер кола, съпоставима със сегашния модел Avensis. Тя ще може да изминава около 750 км. с едно зареждане.
Напиши коментар