127 г/км са вредните емисии на автопарка на Европа – 2 години преди крайния срок

Снимка: ResoneTIC, CC-1.0

Новите автомобили , продавани в Европейския съюз, са с четири процента по-чисти през 2013 г. в сравнение с предходната година, според данни от Европейската агенция за околната среда (EEA ). Еко-активисти обаче настояват, че подобрението е леко преувеличено.

Спадът на емисиите на въглероден диоксид от леките автомобили до средна стойност от 127 грама на километър (г/км) означава, че автомобилните производители лесно са постигнали целта на Европейския съюз за намаляване на емисиите до 130 г/км две години преди крайния срок – 2015 г.

Снимка: ResoneTIC, CC-1.0
Снимка: ResoneTIC, CC-1.0

Заложена през 2008 г., целта бе първият правнообвързващ автомобилен стандарт за CO2 в Европа. Той бе затегнат допълнително в края на миналата година, след месеци на пазарлъци, до 95 г/км до 2021 г. – най-тежкият стандарт за замърсяването от колите в света.

Изследвания на Комисията обаче показаха, че производителите на коли използват някои вратички в процедурите по тестване, за да изкарат резултатите от тестовете на своите модели по-добри, отколкото са в действителност, за да могат да декларират по-нисък разход на гориво, отколкото е възможен в реални условия на шофиране.

Техники като например използването на гуми с по-високо сцепление или шофиране по нереалистично гладка повърхност намаляват с до една трета регистрираните данни за въглероден диоксид (CO2), се казва в проучването .

Индустрията многократно се противопоставяше на въвеждането на по-строги цели, които изисват от производителите да инвестират в технологии за горивна ефективност и намаляване на емисиите – фактор, обвиняван за замърсяването и редица здравни проблеми , както и изменението на климата.

За 2013 г. данните на ЕАОС показват, че средните стойности на емисиите в цеия автопарк на ЕС са 127 гр/км в сравнение с 132,2 г/км през 2012 г., В същото време обаче са налице нарастващи обеми на трафика. Това означава, че по-чистите автомобили са само част от решението на проблема.

„Трябва да мислим за по-устойчиви транспортни системи – колата не може да реши всичките ни проблеми през 21-ви век“, заяви изпълнителният директор на еко-агенцията Ханс Бруйнинкс.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*