Водни автобуси ще облекчават масовия градски транспорт в Швеция?

Изследователи от ккралския технологичен институт KTH в Стокхолм са измислили иновативно допълнение към системата за обществен транспорт в града. Наречен „Waterway 365“, техният проект следва принципа, че „напряко е по-близо, отколкото чрез заопбикаляне“. Учените предлагат включването на водни автобуси в съществуващата обществена транспортна услуга. Предложението им включва дизайн на водни автобуси, каквито никой не е виждал досега.

KTH-Water-Bus-Design21

Ефективността на публичните транспортни системи е ключов фактор за възприемането им от общностите, които обслужват. Градовете със значително присъствие на вода (морета или реки) са изправени пред особени предизвикателства, тъй като пътните и железопътните системи трябва да разчитат на мостове и тунели – тесни места в трафика – а фериботните системи и водните таксита предлагат редица неудобства наред с нежелания душ. Екипът на KTH предлага иновативна система, основана на редица ключови фактори за подобряване на ефективността на взаимодействието между сушата и водата на базата на съществуващите транспортни режими.

Макар че дизайнът е фокусиран върху Стокхолм, изследователският екип вярва, че техният проект може да се приложи и в други крайбрежни градове. Изследователят от проекта Карл Гарме казва, че няколко ключови условия трябва да бъдат взети под внимание, когато се оценява дали даден град може да поддържа такава система. Например, водните автобуси трябва да се интегрират ефективно с наземната транспортна система. Това означава свързване не само на спирките и станциите, но и на платежните системи.

Екипът обръща специално внимание на велосипедния транспорт и посочва, че едно колело е по-лесно за качване на водния автобус, отколкото един обикновено автобус.

Освен това водните автобуси трябва да могат да работят целогодишно, което особено предизвикателство в град като Стокхолм, където зиме водните пътища замръзват. Екипът предлага да се използва система за разчупване на леда подобна на тази при корабите, кораби в такива моменти по подобен начин на снегорините . Това би позволило на водните автобуси да бъдат изграждани от по-леки материали. От своя страна използванетона по-лек материал ще пести говиро през лятото, когато автобусите няма да носят тежките стоманени корпуси за разбиване на ледовете.

Ключова разлика между предложението на KTH и съществуващите водни таксита или фериботни услуги е ефективността на придвижване на пътниците и качването и слизането им. „Искаме лодките да работят като метро или автобус, където можете да се каавате и слизате от двете страни, вместо откъм носа или или кърмата“, казва Гарме. Това ще позволява бързото качване и слизане на хората.

Предлага се също така водните автобуси да са модулни и с различни размери, така че да могат работят възможно в различните ситуации.

Екипът посочва, че времевият прозорец за разработване на такъв проект може лесно да бъде загубен заради развитието на бреговите зони и нарастващите цени на крайбрежните имоти, което лесно може да изтласка транспортния сектор от пазара.

Надежда обаче има и то голяма, защото по този свой проект екипът на KTH е работил заедно с представители на местния воден превозвач Vattenbussen AB и Шведската морска администрация.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*