Може ли бамбукът да измести въглеродните влакна в производството на коли?

Въглеродни влакна видимо се налагат в производството на автомобили и компоненти за хтях, но един по-малко високотехнологичен материал може да се окаже още по-добър – бамбукът.

Бамбукът може да бъде следващото поколение „въглеродни влакна“ в тази индустрия, според нова статия на BBC Autos.

Производителят на сърфове Гар Янг използва бамбук за своите дъски и казва, че чувства, че този материал има потенциала да замени въглеродните влакна в автомобилните приложения. Янг отбелязва, че материалът е напълно възобновяем – добре известно на всеки, който някога се е пробвал да се спраи с нежеланото бамбуково растение. Сърфовете на Янг използват специален бамбук, комбиниран с епоксидно покритие, което създава сърф-дъски здрави и леки, но не и чупливи.

toti-bamboo-eco2-8-passenger-taxi-in-tabontabon-philippines_100308638_l

Въпреки, че може би не е достатъчно як за всички автомобилни приложения, бамбукът категорично има няколко предимства пред въглеродните влакна при изработката на автомобилни части.

Евтин е – струва „жълти стотинки“.

Възобмовяем е – расте бързо, като някои видове израстват с по метър на ден.

Друга полза за околната среда е, че прахът от бамбука при производството на различни компоненти се разгражда в природата, докато прахът от въглеродните влакна не е биоразградим.

Накратко, докато въглеродните влакна спомагат значително за подобряване на икономията на гориво, намалявайки теглото на автомобила, те все пак търпят имало някои критики по отношение на въздействието върху околната среда.

Така че може бамбукът има потенциал да послужи като алтернативен материал, който е едновременно лек, здрав и добър за околната среда?

Най-големият проблем се явява производственият капацитет. В момента никъде не съществува инфраструктура за производство на бамбукови елементи в голям голям мащаб, какъвто се изисква от автомобилната индустрия.

Това значи, в частност, че не е възможно превръщането на бамбукови стъбла в листове материал за производството на някои авто-части, да не говорим за цели шасита.

Не е ясно също така дали епоксидната смола, която се използва в текущите процеси на обработка на бамбука в малък мащаб, би могла да издържи на високите температури, които са често срещани в процеса на автомобилното производство.

И все пак, въпреки тези недостатъци на бамбука, идеята за използване на материали, различни от стомана и алуминий, в автомобилниър приложения показва огромен потенциал за намаляване на теглото на автомобилаите – съответно за икономия на гориво, по-малко поребление на енергия и по-малко въздействие върху околната среда.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*