Малцина европейци използват градския обществен транспорт редовно

Снимка: beata_bm, CC-1.0

69% от гражданите на ЕС са доволни от обществения транспорт, сочат резултатите от проучване на Евробарометър относно обществения градски транспорт, проведено сред 28 000 жители на ЕС. Цифрите варират в широки граници в рамките на ЕС. Най-високата степен на задоволство е 88%, а най-ниската – 31%. В същото време само 32% от европейците се възползват от обществения транспорт редовно – тоест най-малко веднъж седмично.

Проучването показва също, че европейците имат добър достъп до обществения градски транспорт: 77% живеят на по-малко от 10 минути пеша от най-близката гара или спирка. Поради разликите във възможностите, хората в големите градове са по-склонни да използват обществения транспорт на регулярна основа (51%) в сравнение с тези в малките и средни по големина градове (27%) или в селата (20%). Цените на билетите изглежда са проблем: само 39% от гражданите на ЕС са доволни от цените на билетите.

Снимка: beata_bm, CC-1.0
Снимка: beata_bm, CC-1.0

„Ние трябва да разберем защо общественият транспорт не се използва по-редовно, как да се подобри обслужването в по-малките градове, как да отговорим на променящите се нужди на градската мобилност, за да задоволим очакванията на хората,“ коментира заместник-председателят на Европейската комисия Сийм Калас, отговарящ за мобилността и транспорта. „Говоря за по-високо качество на обслужването, ефективност, финансово и екологично устойчив обществен транспорт“.

ЕС има рамка от правила за пазара и финансирането на услугите за обществен транспорт с автобус, трамвай, метро и железопътен транспорт в държавите-членки. Задача на местните власти и на операторите на обществения транспорт е да гарантират високо ниво на оперативно и финансово представяне, както и качеството на публичните транспортни услуги.

Други резултати от проучването:

  • Най-малко половината от анкетираните във всички европейски страни мислят, че закупуването на билети е лесно. 73% от европейците са доволни от това. Най-доволни са хората в Латвия (86%), Финландия (84%) и Испания (83%), а най-малко доволни – в Холандия (50%), Кипър (55%) и Швеция (59%).
  • Нивото на удовлетвореност от удобствата, предвидени на гарите и спирките, е добро. Като цяло 61% от европейците са доволни от това. Респондентите са най-удовлетворени в Люксембург (76%), Финландия (74%), Литва (73%) и Обединеното кралство (73%), а най-голямо недоволство е налице в Малта (31%), Италия (42%) и Румъния (50%).
  • Европейците са доволни от честотата на услугите за обществен транспорт (69%). Най-доволните пътници са в Люксембург (83%), Обединеното кралство (79%) и Франция (77%), а най-недоволните – в Малта (34%), Кипър (49%) и Словения (55%).
  • Голяма част от анкетираните от държавите-членки на ЕС са доволни от точността и надеждността на градския обществен транспорт (70%). Отново най-доволни са хората от Финландия (84%), след това Чешката република (83%) и Люксембург (82%); а най-малко удовлетворени са жителите на Малта (22%), Кипър (54%) и Италия (58%).
  • Цените на билетите са проблем за много европейци: само 39% заявяват, че са доволни от цените. Респондентите са най-доволни от цените в Малта (61%), Люксембург (64%) и Кипър (48%), а най-отрицателно е настроението в Унгария (27% удовлетвореност), Португалия (31%) и Испания (34%).

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*