Еколози: водородните коли изобщо не са екологични!

Все повече се говори за водородните автомобили като истинските автомобили на бъдещето. Водещите марки разработват и дори вече тестват прототипи на водородната технология за задвижване – чрез т. нар. горивни клетки. Само преди два дена водородният автомобил на Hyundai направи своя дебют в САЩ и с това отново зашумя около новата технология.

Водородните автомобили обаче не са екологични и няма как да бъдат, пише в скорошна публикация авторитетният еко-блог Treehugger. За „водородната мода“ се говори още от 2005 година насам, но въпреки това общественото вълнение по темата не стихва. Ето и аргументите зад тезата, че водородните коли не са щадящи за околната среда.

Toyota-Hydrogen-Fuel-Cell-Vehicle-600x337
Снимка: greenenergyholding.blogspot.com

Водородните горивни клетки не само че не са по-екологични, но и са по-мръсни от конвенционалните бензинови и хибридни превозни средства, пише Джулиан Кокс в Treehugger. Водородът е изкоаемо гориво. 95% от производството на водород идва от добива на природен газ, голяма част чрез газификация на въглища – и това няма а се промени в по-добра посока. По този начин емисиите на водородите коли всъщност са доста сериозни. Макар че авто-производителите ни убеждават, че водородните коли излъчват само водна пара, то косвените емисии – тези от производството на водорода за задвижването им – са огромни.

Дали не може водородът да се произвежда чрез чиста енергия от слънцето и вятъра? Да, може, пише Кокс, но това е добре само на теория. На практика създаването на водород чрез електричество е изключително неефективен процес и дори не може да се сравнява с днешните батерии. Ефективността на водородните горивни клетки в електрически превозни средства е около 18-20%, а при батериите е около 77-80%, пише Кокс.

„Водородът е заключен по силата на икономиката в природния газ…… Водородът е онова „водороди“ в думата „въглеводороди“, което значи изкопаеми горива, и водородът да не може да се извлече от земята, без едновременно с това да има и извличане и изхвърляне на въглерод във вид наCO2. А повторното улавяне на въглерода (секвестиране на CO2) струва скъпо…“

В тази светлина, поред Кокс, изглежда изумително колко много политики и програми са насочни към насърчаване на разработването на въглеродни горивни клетки. Специализирани фондове и програми наливат милиони долари в подобни проекти. Това са „контрапродуктивни усилия“ и те могат да доведат само до повече глобално затопляне.

В допълнение към това Кокс посочва, че хипотетичното намаляване на въглеродните емисии (което той развенчава) върви в комплект с доста значително намаляване на мощността на колите. Това е недостатък от гледна точка на потребителя. Към него следва да се добави и ултра-високата цена на водородните коли, пише Кокс и недоумява защо продължава да се ввдига толкова шум около този експеримент на авто-индустрията.

6 коментара

  1. Този Кокс голям хитранко иска да настрои потребитеите, видите ли водородните коли били „замърсители“ – смях, смях смях ето това се казва пропаганда на умиращите петролни бизнесмени ура за водорода крах за петрола да живеят техничарите на водородните програми. Видяхте ли как нагледно се опитват да се спасят с анти реклама хитреците. А те не знаят, че вече не са световни лидери и това ги силно притеснява да да да ха ха ха хаос в петролния бизнес за това пада и цената на бензин.

  2. Всичко звучи добре и обосновано, но някой също трябва да обясни от какво се правят батериите. В съвременните автомобили се използват сухи батерии, а материалите за тях дори и сега не са никак много. Представете си какво ще стане, ако се отключи масовото производство на електромобили.

  3. Всъщност човека е прав, и когато имаш критика като тази е хубаво да се загледаш в нея и да да си извлечеш поуки.
    Хубавото на водородните автомобили, че отпадния материал е вода, да това е така, но от къде ще дойде този водород. При стандартния модел… е прочетете статията по-горе, това е стандартния модел.
    Иначе водорода го има навсякъде, под формата на вода! Та ако компанийте продаващи ви водород, не се изявят като добрите самаряни и не измислят подходящ начин да извличат водния водород, а подобни технологий има. Имаше технология, чрез някакви водорасли, има т.нар. хидролиза, която е уплювана като енергийно неефективна, но я има, чрез разни изкуствени фотосинтези и т.н. Та ако не измислят хубав метод за производство на водород, е ще си я караме по старо му. Само дето газовете от колите няма да са в града, а ще са около химическите заводи пройзвеждащи водород.

  4. Да не би Кокс да е получил хонорар от Елън Мъск за това си изказване?

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*