Във Финландия личните автомобили в градовете ще станат „безсмислени“ до 2025

Хелзинки може би не е най-известният в екологично отношение град на Европа. Финландците обаче не спят и се опитват да направят от Хелзинки град, който тотално препобръща представител за градската мобилност. Там са си поставили за цел да няма лично притежавани автомобили до 2025 година. Е добре, това е похвална цел. Но ка ще го направят? Много просто – като ги направят безсмислени.

Проектантите на системата са се заели да съчетаят „Big Data“, съществуващата система на обществения транспорт, многото смартфон приложения и универсалния достъп до електронни комуникации – всичко това в полза на смелата идея. Хелзинки планира да използва тези инструменти, за да трансформира съществуващата транспортна мрежа по метода „мобилност по заявка“. И това трябва да стане до 2025 година. По този начин те се надяват да оставят в миналото необходимостта от частни коли.

helsinki-105595_1280
Снимка: tpsdave, CC-1.0

Какво означава това на практика? Финландия вече има доста добре развита система за обществен транспорт с автобуси и трамваи и добра инфраструктура от вело-алеи. Към това са решили да добавят един компонент, наречен Kutsuplus. Kutsuplus е услуга, при която трябва само да кажете откъде до къде искате да пътувате. Малки микробуси идват, вземат ви и ви откарват до желаното място. Това струва малко повече от обикновения автобус, но по-малко от такси.

Според визията за новата система, всеки човек ще може да използва приложение на своя смартфон, за да каже откъде докъде иска да отиде. Приложението ще му предложи най-добрите варианти. Тази нова мрежа е замислена от току-що завършила студентка, която предвижда системата да включва и автомобили по поръчка, но да няма коли частна собственост.

Младата Соня Хейкиля казва, че за децата на новото хилядолетие тази възможност ще бъде много по-привлекателна от притежаването на личен автомобил.

„Представете си, че момичето Пирита се качва на трамвай, слиза от него няколко спирки по-нататък и взема велосипед под наем, с който отива до работа. След работа тя се качва на поръчаното мини-микробусче и отива до спортната зала за тренировка…. Накрая,… тя се прибира у дома чрз споделена кола. За всички свпои поръчки Пирита използва мобилния си оператор и неговите услуги, а разходите се включват в сметката й.“

С две думи, Хейкия и град Хелзинки започват да гледат на транспорта в градовете по-малко от гледна точка на идеята за колите и повече от гледна точка на идеята за „мобилността като услуга“. Това е същото като нашите мобилни услуги – мние провеждаме обаждания, изпращаме смс и сърфираме в интернет чрез един оператор и после плащаме наведнъж в края на месеца.

 

7 коментара

  1. Тук това никога няма да стане дори да е 2 пъти по-евтино и удобно от това да имаш коля. Това е защото Българина е първобитен комплексар. Ако няма маркова кола да се изпъчи все едно не съществува.
    София е толкова малка, че с една мащабна система с електрически колела няма да има нужда от никакви коли. Цената ще е като за 3 кръстовища и за капак няма да дишаме най-мръсния въздух в европа след … Перник.
    А дано, ама надали…

  2. До Невидим: Печелиш награда за вЪршава. Не го бях виждала. Билета играе роля и на касова бележка, защото на него е изписана цената. Ако обърнеш внимание, никъде не ти дават билет И касова бележка с него.
    И си мрънкай де, никой не ти обръща внимание на комплексите.

  3. Ние махаме маршутките а те ги добавят, какъв прогрес.

  4. Потребител, на*чук*ай си го сам!

  5. Интересно като имат такава идея защо разширяват толкова улици и пътни възли и съоражения.. Това не го казвам от четено а от последното ми ходене преди седмица..
    А че транспорта и синхрона на системи им е на ниво няма две мнения.
    – Там: отивам и си купувам от коя да е бутка карта с чип в нея. Или магнитно билетче което иа валидност.. час или два да кажем. Качваш се, маркираш се като само доближаваш билета/картата до терминал колонките и си караш кефа. Така е и във Вършава да не кажете че в соц страна нямат инициативност
    – Тук: В София на летището гледам че трябва да си купя билет от павилиончето за вестници според текста отвън, от там ми казват че не е при тях а в магазинчето на другия край на терминала. Дават ми билети за багажа и за мен(което само тук го видях) и съответно не ми дадоха касова бележка. Отвън се качвам в рейса който е ужасен, пътя от летището до центъра е все едно си в някой провинция в малайзия- дупки, никаква организация и пълно с боклук. И да де.. билета се.. дупчи в перфоратор.
    Няма да питам кога ще вид на спирките инфо табло кога е следващият транспорт и т.н. или както в полските автобуси да го казва и на английски.
    иначе сме едн от първите IT страни.. Та не знам за финландците ама при тях нещата работят..

  6. Нали имаше инициатива да няма нужда от мобилни телефони до 2024 ?

  7. Да ви го на*чук*ам на споделените услуги. По -зле е от роб*ство!

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*