Нов живот за старите автомобилни гуми?

Какво може да направи човек със старите автомобилни гуми? Някои ги подреждат в градинките пред блоковете, боядисват с блажна боя и засаждат цветя в тях, други ги предават за регенериране, трети правят от тях причудливи статуи и фигури, а някои ги горят, слагайки началото на десетки анекдоти. Ала огромната част от старите гуми в крайна сметка се озовава на сметищата.

Една млада и иновативна фирма на име Lehigh Technologies обаче е разработила технологичен процес, чрез който старите автомобилни гуми могат да се използват отново – но не като гуми, а като примеси в производството на различни полимерни изделия. Процесът е измислен така, че дава втори живот на гумата и би могъл да се окаже пазар за милиарди долари и евро, съобщава Technology Review.

Използването на гумата от автомобилните гуми е много трудно, защото тя е вулканизирана – по химически път е направена много твърда и яка. Това се прави чрез използването на сяра и други химически елементи, които се вграждат в молекулярната структура на гумата. Понякога малки парчета от тази гума се разтопяват и използват за запълване на малки дупки в асфалта, но процесът на девулканизация включва скъпи химически и термични процеси.

Lehigh Technologies обаче прави друго. Накълцва гумата на ситно чрез процес, който включва замразяване и раздробяване. Първо гумите се нарязват на дребни парчета от по няколко сантиметра, което се прави с конвенционални шредери за гуми. След това Lehigh смесва тези парчета с течен азот, сваляйки температурата до -100°C. След това гумата се вкарва във високоскоростна „турбо-мелница“, където се стрива на ситен прах. Частичките са с големина не повече от 180 микрона.

Получената фина пудра превръща гумата в инертен материал за запълване, който може да се добавя към други материали. Така например голяма част от получената пудра се използва за направата на бои и покривни материали, или пък се добавя към полимерни пластмаси, от които се отливат различни изделия. Пудрите PolyDyne и MicroDyne могат да се използват за заместване на до 40% от полимерите, които традиционно се използват в пластмасите.

През 2006 година Lehigh Technologies е отворила първия си завод за преработка на автомобилни гуми, който има капацитет да произвежда над 45 тона гума „на прах“ и да преработва 4 милиона автомобилни гуми годишно. Засега обаче заводът не работи с пълен капацитет.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*