Прототип на нова батерия може да удвои пробега на електрическите автомобили

Новостартиращта фирма Seeo е разработила батерии, които съхраняват много повече енергия в сравнение с конвенционалните. Това би могло да удвои пробега на електрическите автомобили.

Експерименталната литиево-йонна батерия на базата на материали, разработени в лабораторни условия с подкрепата на американското министерство на енергетиката, може да съхранява два пъти повече енергия от батериите, използвани в повечето електрически автомобили.

solid.statex299

Ако технологията може да се комерсиализира, това ще позволи на електрическите автомобили да постигнат пробег от над 360 км. с едно зареждане, казва Хал Зарем, главен изпълнителен директор на Seeo. Днес най-евтините електрически коли обикновено имат набор от по-малко от 150 км. Новият вид батерия може да се използва и алтернативно – подобреният капацитет за съхранение може да позволи намаляване на размера на батериите наполовина при запазване на сегашния пробег. Това ще направи електрическите автомобили значително по-евтини.

Seeo, която е базирана в Хейуърд, Калифорния, наскоро привлече 17 милиона долата от инвеститори, включително Samsung Ventures. Тя планира да започне да доставя батерии на потенциални клиенти за оценка през следващата година.

Прототипът на Seeo е модел, известен като твърдотелна батерия, което означава, че течният електролит, който се използва в конвенционалните литиево-йонни батерии, е заменен от твърд електролит. Твърдите електролити имат редица потенциални предимства.

Обикновено твърдите електролити не пренасят йоните, затова се използват течни електролити. Също така използването на чист литий образува метални нишки или „дендрити“, които порастват като растения и пораждат къси съединения. Този проблем обикновено се предотвратява чрез включване на лития в друг материал, като например графит.

Твърдият електролит на Seeo обаче използва точно чист литий и съдържа два полимерни слоя. Единият от тях е мек и провежда йоните. Другият е твърд и формира физическа бариера между електродите, за да предотврати образуването на дендрити и причиняване на къси съединения.

Всички други компании, разработвали твърдотелни батерии чист литий, досега бяха принудени да правят промени в други части на батерията, което намалява капацитета за съхранение. Seeo обаче е успяла да избегне проблемите на останалите разработчици – макар че засега фирмата не дава подробности как точно.

Зарем казва, че новите батерии могат да бъдат произвеждани с помощта на конвенционално оборудване за производство на литиево-йонни батерии. А това означава намаляване на разходите.

Разбира се, и тук остават неясни някои въпроси. Seeo все още не казва нищо за това колко цикъла на зареждане могат да издържат новите батерии. При проведените изпитания новите, прототипни клетки са оцелели при над 100 зарждания, но за да бъдат практически приложими, те трябва да издържат на поне 1000 цикъла.

Друго предизвикателство е, че съществуващите литиево-йонни батерии бързо стават все по-евтини и по-добри.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*