Как да живеем екологично: един по-чист офис

Работното място е мястото, в което прекарваме голяма част от деня си – на практика поне една трета от денонощието. Това е достатъчно основателна причина да искаме да се чувстваме добре в него, да ни е уютно и комфортно, да работим в приятна атмосфера. Същото нещо е и добра причина да се постараем да не нанасяме много вреди на природата в процеса на работата си. Ето няколко идеи как можем да бъдем по-екологични на работа. Който желае, разбира се, може и сам да допълни списъка с още предложения и идеи, съобразно конкретната работна среда.

Хартия, принтер, печат

Един от най-големите вредители за околната среда в офисите са навиците за печатане. Наистина ли всеки документ има нужда от разпечатване и наистина ли всяко копие трябва да е на чисто нова хартия?

Помислете, преди да натиснете бутончето за печат. Ако ви трябват само няколко данни от текста, например дата, час и място на семинар, можете спокойно да си ги запишете в календара – така той ще може и да ви подсети за мероприятието. Ако имате нужда да вземете документ със себе си, за да работите по него по-късно, можете спокойно да го вземете на флаш-памет.

За работни копия на документи, които няма да се появяват на официални места, спокойно можете да използвате белите гърбове на листове, върху които вече нещо е печатано – „втората ръка“ няма да ви попречи на работата, но пък ще използвате наличните листове двойно по-ефективно.

Ако от дълъг документ ви трябват само 1-2 листа, използвайте функцията за отпечатване на конкретни страници, като посочите кои точно страници ви трябват. Това звучи логично за мнозина, но ако някога сте работили в държавно учреждение, то навярно сте виждали колега да разпечата доклад от 500 страници, само за да си извади 3-4 от тях и останалите да затръшне в кошчето до принтера. Кому е полезно подобно разхищение?

Можете също така да използвате рециклирана хартия за печатните копия, с които работите. Днес рециклираната хартия е достатъчно бяла и работи добре с всички видове принтери и копири.

И още нещо. Листовете, които не могат да бъдат използвани повече, можете да натрупвате в отделен кош, предназначен само за хартия. Така когато се събере достатъчно количество, ще можете да я предадете за рециклиране. Помнете преди да сложите листовете там да махнете от тях всякакви не-хартиени елементи – кламери, PVC фолио и спирали и др.

Кламерите

Често се налага няколко листа да бъдат прикрепени един към друг – лесно и бързо правим това с кламер или телбод. Но когато станат ненужни, тези листове заминават на бунището заедно с телчетата. Колко метал отива на сметището по този начин?

Британците са изчислили, че ако всеки офис служител си спести по един кламер дневно, към бунището няма да заминат 72 тона метал годишно.

Вместо това в голяма част от случаите можете да прикрепите листовете един към друг, като хванете единия им ъгъл и го прегънете двойно.

LED осветление

В много офиси на бюрата на служителите има настолна лампа. Често пъти е потребно, особено за хора, които работят с много хартиени документи. Можете да помислите дали да не използвате LED-лампа вместо стандартната крушка с волфрамова жичка. Първоначалната инвестиция е по-голяма, но си струва – този вид лампи пестят много енергия, не нагряват, осигуряват хубава бяла светлина, подходяща за четене, а допълнително предимство е, че поради спецификата на технологията светлинният поток е насочен.

Ако подобни решения не зависят от вас, струва си да се опитате да убедите работодателя в ползата от промяната. Еко-каузата може и да не спечели сърцето му, но една проста сметка за спестяването на електричество бързо ще го убеди, че инвестицията си струва.

Презареждаеми батерии

Всяка година тонове батерии се изхвърлят на сметищата, заедно с всичката химия в тях, която е опасна за околната среда. Колкото повече животът ни се напълва с електронни джаджи, толкова повече батерии използваме и изхвърляме.

Използването на презареждаемите батерии е лесен и ефективен начин да намалим обема на опасния отпадък. На всичкото отгоре излиза много по-евтино от постоянното купуване на нови батерии.

Донякъде проблем в този сценарий може да се окаже липсата на устройства за презареждане. Пазарът обаче вече предлага устройства, които презареждат всякакъв вид батерии, всякакъв размер, а и имат по няколко гнезда за няколко комплекта. Така колегите в един офис могат спокойно да решат да си поделят разхода за едно комбинирано зарядно устройство, което да е винаги на разположение в офиса.

Ако същността работата изисква интензивно използване на електроника с батерии, има смисъл работодателят да поеме подобен разход.

Едно ново решение на проблема са USB устройствата за презареждане на батерии. Лесни са за използване и неусетно, в процеса на работа, и батериийките ще се подготвят за нов рунд работа.

Чашата с кафе

В по-големите офиси вече е обичайна гледка наличието на машина за горещи напитки – кафе, чай, мляко и всички комбинации между тях. Тези машини са генератор на колосално количество празни пластмасови чашки, които заминават на сметището.

Вместо да си взимате всяка напитка в пластмасова чашка, оставете си в офиса една керамична чаена чаша за топлите напитки. Повечето кафе-автомати имат функция за приготвяне на напитката без чашка, така че могат да наливат кафето направо в керамичната ви чаша. Освен че е по-екологично, това решение има и други удобства – керамичната чаша събира повече, а и маниаците на тема чистота могат да го оценят като по-хигиенично.

Климатиците

Мнозина са свикнали в най-голямата жега на летния следобед да „набичат“ климатиците в стаите си на възможно най-ниска температура. Проблемът, който произтича от това, е че точно по този начин се натоварва най-много климатичната система и се намалява нейният коефициент на енергоспестяване. Изправен пред задачата от парещата жега навън да произвежда хлад, климатикът хаби много повече енергия, отколкото би хабил за същата задача нощно време, когато навън е по-прохладно.

Допълнителен проблем, който мнозина подценяват, е че температурната разлика между външната среда и офиса при това положение представлява огромен шок за организма. Разлика от 10 или повече градуса (например навън 35 градуса, а вътре в офиса – 24 градуса) може да предизвика прилошаване, припадък и др. Общоприето е схващането, че разликата между външната среда и аклиматизираната не бива да превишава 5 градуса.

Една добра тактика за лятото е през деня, когато е горещо, да позволите на климатичните машини да „си почиват“, като ги настроите на по-висока температура. Това ще предотврати и евентуален топлинен шок за организма. Вечер, когато напускате офиса, можете да ги настроите на по-ниска температура, така че да се възползвате от нощния хлад и да охладите офиса без да натоварвате машините излишно. Използването на щори и пердета за затъмняване на офиса би запазило хладината за дълго през деня.

Малка подробност, която мнозина подценяват, е че климатичните системи са много по-икономични, ако работят постоянно, отколкото ако се пускат и спират често. Така е, защото в първия половин до един час след включване климатичната система консумира няколко пъти повече, отколкото е нормалната й консумация на енергия. Така може да се окаже, че при включването сутрин само за един час устройството ще похарчи повече ток, отколкото ако работи цяла нощ без прекъсване.

Монитори и компютри

Едва ли са останали много офиси, където се работи с CRT монитори („телевизори“), но ако имате такива, струва си да ги замените с LCD. Спестяването на енергия е толкова съществено, че оправдава инвестицията напълно.

За да максимизирате ефекта, бихте могли да се възползвате от вградените функции за енергийна ефективност, които повечето операционни системи днес предлагат. Тези мерки включват затъмняване на монитора след известен период на липса на активност от страна на потребителя и „приспиване“ на системата след малко по-продължителен период на не-активност. Ползата от това може да ви се струва нищожно малка, но малкото усилие, умножено по големия брой хора, би имало голям ефект.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*