„Зеленото“ става нещо повече от прост маркетинг трик

Зеленото“ се превърна в добър бизнес напоследък. По рафтовете се трупат „био“ продукти, изработени „естествени материали“, всяка фирма се е втурнала да става „еко“. Маркетинг ли е това, или истинска кауза?

През последните години, след първоначалния радушен прием на каузата, много хора приеха, че зелената мода е само маркетингов трик, който големите бизнеси вкарват в арсенала си, опитвайки се да продават по-добре. Зелената мода стана популярна в момент, в който на много места в света се разчу и понятието „корпоративна социална отговорност“ – размито и мъгляво, за мнозина то прозвуча като поредният опит на големите бизнеси да си спечелят доверието на клиентите с не-пазарни средства.

С течение на времето обаче се забелязва, че промоциите с екологичен нюанс все по-малко приличат на имиджови ходове. Напротив, те все повече показват, че големият бизнес действително търси начин да бъде по-екологичен. Причината за това е съвсем обяснима: спестяването.

Компаниите вече припознават успешно икономическата стойност на това да бъдат зелени, пише Yahoo News в анализ на събитията след деня на Земята 22 април. Бизнесът вижда полза в това да бъде „зелен“ в боравенето с водата, въздуха и другите ресурси. Намалявайки ресурсите, всяко производство може да очаква постигането на по-добро съотношение между инвестираното и спечеленото.

Тук не става дума само за крайните продукти. Намаляването на консумацията на светлина и топлина, използването на по-малко опаковки, опростяването на транспорта и пестенето на гориво, рециклирането – всички те подпомагат не само природата, но и джоба.

Би било лесно да се каже, че компаниите се грижат за природата само в третата седмица на април. Но повечето бизнеси…. реално правят това поради чисти бизнес-причини“, казва Джоел Маковер, консултант и редактор на „Greener World Media Inc“.

Факт е също, че макар че много потребители прегърнаха зелената идея, икономическата криза до известна степен потуши надигащия се еко-стремеж. Така е, защото в общия случай еко-продуктите се оказаха осезаемо по-скъпи.

По-хитрите производители и търговци обаче сега промотират еко-продуктите и откъм цена. Слоганът „щади природата“ за всеки зелен продукт става ефективен тогава, когато към него се добави и „щади и джоба“.

Това, което остава недоглеждано в тази нова тенденция, е старанието на производителите да информират потребителите за съставките, така че сами да могат да вземат решения. Според еко-защитниците, самите потребители трябва да започнат да оказват натиск върху производителите да представят пълната информация. Също така потребителите имат властта да „гласуват с джобовете си“.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*