ЕС ще забрани бракуването на кораби по плажовете на Южна Азия

Европейските, турските и китайските заводи за рециклиране ще имат полза от новите, по-строги правила на ЕС за бракуване на стари кораби. Демонтирането на плавателните съдове по плажовете на Южна Азия, което има огромна екологична и човешка цена, е една много порочна и трудна за прекратяване практика.

 ferry-boat-123059_640

От 1026 океански кораба, „рециклирани“ през 2014 г., 641 са били демонтирани по плажовете на Индия, Бангладеш и Пакистан, по данни неправителствената организация „Shipbreaking Platform“, която се бори за край на опасната практика.

Танкери, круизни лайнери и други стари плавателни се изхвърлят върху плажовете и разпарчетосват от стотици неквалифицирани работници. Често това ставас помощта на прости инструменти като горелки. Химикалите от различните корабни системи се изливат в океана, когато приливът дойде.

Човешката цена също е висока: от Института за социални науки Тата в Мумбай са изчислили, че близо 470 работници са загинали в рамките на последните 20 години при инциденти в Аланг-Сосия. Това е най-голямата зона за разбиване на стари кораби в света, близо до Гуджарат. Около 35 хиляди души, предимно емигранти, работят там.

Новите правила имат за цел да прекратят тази срамна практика корабите да се изхвърлят по плажовете и да се разбиват от неквалифицирани хора с примитивни инструменти.

Регулациите ще изискват корабите, регистрирани в ЕС, да се рециклират само в устойчиви съоръжения. Списък на устойчивите заводи за рециклиране ще бъде публикуван догодина. Много е вероятно в него да бъдат включени скрап-дворове в Китай, Турция, Северна Америка и Европейския съюз, но не и в Южна Азия.

Европейските регулации ще разделят на пазара на две части – безопасен пазар и пазар на услугите под стандарта,“ каза Партиция Хайдегер от „Shipbreaking Platform“.

Това ще бъде първото мащабно въвеждане на конвенцията за рецикиране на корабите от Хонг Конг 2009, приета от Международната морска организация. До този момент тя е ратифицирана само от три държави – Република Конго, Франция и Норвегия.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*