Apple и дългият път на една еко-трансформация

Две от последните случки на границата между информационните технологии и зелените технологии са вестите, че Apple е купила 36 000 акра гори с цел опазване и че компанията ще строи две нови слънчеви електроцентрали заедно със SunPower. И ако първото все пак впечатлява някого, второто звучи толкова обичайно и тривиално, колкото и анонса на поредната версия на посредствен счетоводен софтуер.

Колко ли хора обаче ще си спомнят колко дълъг път извървя „ябълката“ към своята устойчивост? И за колко кратко време?!

mouse-586244_640

Днес това не ни впечатлява – че Apple ще инвестира $850 млн. в слънчева ферма в Калифорния, че ще строи „гигантски хъб за данни“ със соларно захранване, че патентова соларен MacBook, че ще има соларен паркинг в новата си централа и т.н. Това изглежда толкова нормално!

Само преди две години обаче Apple изобщо не изглеждаше като фирма с каквито и да е „еко“ настроения. През април 2012 година компанията съвсем липсваше в класацията на Грийнпийс за най-екологичните производители на електроника. „Apple … е сред най-големите ИТ компании. Но за съжаление само мръсни въглища посрещат енергийните потребности на центровете за данни на Apple“, писа по това време Грийнпийс в блога си.

Тогава бе публикуван прословутият доклад „Колко чист е облакът Ви“, насочен към хай-тек бранша. В него Грийнпийс не спести острите си нападки към Apple заради това, че „използва мръсна енергия“. 

Дори когато „ябълката“ обяви, че ще захранва свои центрове със соларна енергия, еколозите останаха свръх-скептични и изразиха публично недоверието си към това обещание. Че не казва нищо конкретно за възобновяемата енергия, не разкрива нещо за ВЕИ спецификациите на своите съоръжения, няма „ясна пътна карта“ и политика за развитието на възобновяемета енергия – това бяха констатациите на еколозите.

Половин година след това Грийнпийс направо се скара на EPEAT за даването на „зелен етикет“ за продукти на Apple. Може би затова беше изненадващо да видим компанията да се вписва в еко-рейтинга на зелените производители на електроника през ноември същата година. При това Apple се нареди на шеста позиция.

Оттогава досега „ябълката“ редовно влиза в заглавията с еко-решения: строи соларни ферми и купува ток от вятърни паркове, инвестира в устойчиво строителство, пести вода… Само за две години от най-неекологичнта ИТ фирма тя стана емблематичен пример за ИТ корпорация, която залага на устойчивостта. Заедно с Google тя е същински мост между света на информационните технологии и зелените технологии – двете най-бързо развиващи се технологични индустрии.

Не, не съм заклет любител на Apple и дори не ползвам нейни продукти; но не мога да не призная, че такъв скоростен обрат, такава рязка и бърза промяна в репутацията е достойна за възхищение и заслужава адмирациите на останалите големи имена в бранша.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*