Ново „синьо гориво“ обещава да замени мръсния дизел с „чист“

Да му мислят петролните босове! Audi наскоро обяви, че е изобретила нов вид дизелово гориво, което може да направи революция в автомобилната индустрия. То ще доведе до драстично намаляване на емисиите на въглероден диоксид. Още по-забележителното е, че синтетичният „е-дизел“ се прави от вода, CO2 и електроенергия, добивана от възобновяеми източници.

Изграден от компания, наречена Sunfire, чийто слоган е „да затворим въглеродния цикъл“, един нов пилотен завод в Дрезден вече произведе първите си 100 литра въглеродно неутрално гориво. „Синьото гориво“ успешно е захранило Audi 8, принадлежащо на федералния министър по образованието и науката в Германия – Йохана Ванка. Любопитни ли сте вече?

audi-e-diesel-1

Science Alert представя процеса на производството като процедура с три стъпки, при която се използва енергия от възобновяеми източници като вятър, слънце или водна енергия. Добитата електроенергия се използва за извършване на т. нар. обратима електролиза, при която водата се разделя на съставните си части – кислород и водород.

След това полученият водород се смесва с въглероден окис, добит от СО2 от атмосферата. Тази смес реагира при високи температури и под налягане за създаването на дълговерижни въглеводородни съединения, които представляват чисто дизелово гориво. И след като то се рафинира, полученото вещество може да се смесва със съществуващия дизел или използва самостоятелно в автомобили с ДВГ.

audi-e-diesel

Новото гориво се отличава с това, че не съдържа серни съединения. Овен това за него компанията твърди, че осигурява по-добра производителност от конвенционалния дизел. Двигателите работят по-тихо с него, обясняват от Audi.

Макар че производството на 100 литра ново гориво няма как да спаси света, SunFire има планове за изграждане на голяма инсталация и пускане на въпросния „е-дизел“ на пазара. Компанията планира да продава новия дизел на цени, които се конкурират с текущите цени на горивата или може би дори по-ниски.

4 коментара

  1. Сега петролните босове ще купят Audi и ще го затворят 🙂

  2. Много преди Sunfire (която е хвърлила 10-20 милиона за реклама и презентации), поне още 10 фирми правят дизел от вода и въздух – Climeworks в Швейцария, Carbonengineering в Канада, AFS UK и др.

    Процеса е сравнително прост :

    Въглеродният двуокис – СО2, се улавя от атмосферата или от ТЕЦовете, и се преработва до Въглероден Окис – СО, който реагира с Водород и се получава метилов спирт – Метанол (Цикъл на Fischer-Tropsch).
    По-нататък чрез дехидрогенация на Метанола се получава свръхчист Дизел и Метан. Възможно е и получаване на високооктанов Бензин с помощта на катализатори – зеолити и др., както и на евтин заместител на Дизела – Диметил Етер (ДМЕ), все по-широко използван в Китай – над 5 млн.м3 на год. за смесване с бензин – до 85%, Метан и Пропан.

    Две неща са нужни за синтеза на дизел, метан, метанол – Водород и Въглероден окис.

    Водородът се получава с ниска себестойност, чрез високоефективна електролиза на вода – под 1Wh/L.
    Електроенергия за процеса може да се ползва безплатна – от соларна, вятърна или ВЕЦ ел.централа, евтина нощна енергия от АЕЦ, или от ННО електрогенератор (powerplant.alle.bg).

    (Водородът също така се смесва успешно до 75% с Метан и Пропан, и тъй като е 4 пъти по-калоричен от Метана, получените смеси са 3 пъти по-калорични, така соларните централи могат да продават евтини горива вместо ток и стават независими от енергото).

    Атмосферният СО2 е безплатен, така че крайните продукти – метанола, дизела и метана, се получават с ниска себестойност – под 50% от тази на пазарните петролни горива.

    В ЮАР 33% от използвания дизел е получен от подобни инсталации, но те взимат СО от въглища, тъй като имат големи залежи.

    Еко-ефект – Макар получените с атмосферен СО2 дизел и метан все пак да замърсяват с карбонови емисии, крайният ефект е положителен, тъй като не се добива нов въглерод от земята, а се ползва вече употребен – т.е. количеството му в атмосферата не се увеличава.

    Когато ме питат защо досега няма създадено такова производство, отговарям
    с думите на Айнщайн : Две неща са безкрайни – Вселената и човешката глупост, но за първото не съм сигурен.

    Производството на метанол, дизел и метан от вода и въздух е толкова рентабилно, че някои Нобелови лауреати (George Andrew Olah) говорят за Метанолова икономика вместо за Водородна.
    Преди няколко години в Исландия беше построен от компанията на Джордж Ола голям завод, който взима СО2 от съседна ТЕЦ, и водород чрез водородни клетки, захранвани от термален извор, и произвежда метанол и дизел на половин цена.
    Търсете в Гугъл – co2 capture fuel synthesis.

  3. това гориво със сигорност е доста по-скъпо от обикновения дизел,а дори и да е по-евтино петролните компании ще ссвалят цените и пак те ще продават

  4. Начи, не е Ауди, а е Sunfire. Каква е тая реклама на Ауди?

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*