Електрически самолет с 10 двигателя излита и каца вертикално

gl10-hover-02

В търсене на компромис между хеликоптерите и самолетите с неподвижно крило, в последните години инженерите работят по завъртащи се ротори, но НАСА изненада всички, като извади на бял свят конструкция със завъртащо се крило. Летателният апарат може да излита и каца като хеликоптер, но да лети като самолет. Наречен „Смазана мълния“, накратко GL-10, безпилотният прототип направи успешно вертикално излитане и преминаване към хоризонтален полета във Форт Ей Пи Хиол, недалеч от Изследователския център Лангли на НАСА в Хемптън, Вирджиния. 

Едно от най-големите предизвикателства за авиационните инженери е комбинирането на вертикално излитане и кацане (ВИК) и възможностите за „висене“, типични за хеликоптерите, със скоростта и пробега на самолетите с неподвижно крило. Някои модели, разработени в последните години, постигат това чрез завъртане на двигателните отделения. При това техните крила остават фиксирани. Така е по-лесно, механиката е по-проста и се намалява ветровото кръстосване. Въпреки това GL-10 е безпилотен хибридно-електрически самолет, който има 10 електродвигателя и НАСА смята, че накланящите му се крила са са по-добрият вариант при работа с толкова много двигателни отделения наведнъж.

gl10-preflight

В момента моделът е във фаза на проектиране и тестване. Неговата съставна конструкция има по четири мотора на всяко от двете крила и два на опашката. Тези двигатели се задвижват от два 8 к.с. (6 кВт) дизелови двигателя, които захранват литиево-йонните батерии на плавателния съд. Безпилотния летателен апарат има размах на крилете от 6,1 м, нетно тегло от 24,9 кг и тегло при излитане от 28,1 кг.

Според космическата агенция, GL-10 може да лети в продължение на 24 часа в хоризонтален полет. По отношение на шума го описват като „тих като бензинова косачка за трева“.

Очаква се GL-10 в крайна сметка да намери приложение при доставкиет на малки пратки и при полети, изискващи продължителност и издръужливост като например наблюдение за целите на селското стопанство, картиране, проучвания, спасителни операции. Мащабирана версия на модела някой ден може да се окаже способна да вози до четирима пътници.

„По време на изпитанията ние успешно преминаме от „висене“ към полет с хоризонтални крила подобно на конвенционален самолет после обратно към „висене“, казва Бил Фредерикс, инженер от НАСА. „Досега сме направили това при пет полета. Бяхме във възторг! Сега работим по втората ни цел – да докажем, че тази концепция има четири пъти по-голяма аеродинамична ефективност при летене от хеликоптер“.

GL-10 ще бъде изложен на конференция на Асоциацията за безпилотни системи 2015 в Атланта от 4 до 7 май.

gl-10_inflight

Снимки: ИЦ Лангли / НАСА

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*