Как Nestle разгневи еколозите и обществото в Калифорния

Ако сте чували за опустошителната суша в Калифорния, навярно ще разберете нарастващия гняв на местните хора и на еколозите, породени от поведението на голямата компания Nestle и нейните дейности по бутилиране на вода в щата. Докато Starbucks наскоро обяви, че ще прехвърли дейността си по бутилирането на вода от Калифорния в Пенсилвания, главният изпълнителен директор на Nestle Тим Браун заяви: „Категорично не! В действителност, ако можех да увеличa [бутилирането на вода], бих го направил!“ И така, докато губернаторът Джери Браун издава нови и нови постановления за ограничаване на ползването на вода, Nestlе продължава да бутилира вода с всичка сила. 

plastic-627919_1280

Но не точно това е голямата драма. Оказа се, че фирмата черпи въпросната вода за бутилиране от подпочвените води от земите на индианците Моронго Банд в Кабазон – пустинна област – както и от Националния горски парк Сан Бернандино, разрешението за което е изтекло още през далечната 1988 година.

Подновяването на това разрешително предизвика бурно недоволство, след като се разчу, че – след 27 години бутилиране без актуално разрешително – фирмата е изтикана напред начело на опашката от чакащи за подновяване на лиценза (което ще отнеме около 18 месеца), а през това време може да продължи да работи срещу „крупната“ годишна такса от 524 долара.

Всъщност никой не знае колко точно вода черпи компанията с двата си завода за бутилиране в Калифорния. И навярно може да се приеме, че колкото и вода да ползват, тя ще е изключително малка част от 500-те милиарда галона вода, които би трябвало да бъдат спестени чрез новите забрани на губернатора Браун. Въпросът опира до елементарна етика. Абсурдът е в това да се налагат строги рестрикции за използването на вода, задължителни мерки за пестене, регламенти за малоструйни смесители и др., а в същото време да се разрешава на мултимилиардна корпорация да продължи продажбата на бутилирана вода на самите хора, които са задължени да намалят потреблението на вода.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*