Как се строят пешеходни и велосипедни алеи по Букурещки

„Как ще ги стигнем румънците“, ако позволите да перифразирам емблематичната песен на Тодор Колев. След въвеждането на електронна система за обществените поръчки преди повече от 12 години, с което страната радикално се справи с корупцията при търговете (но за това малко хора знаят) и след успеха на съдебната реформа (за което повече се знае благодарение на масовите медии), Румъния ни слага в малкия си джоб и с начина на изграждане на градска пешеходна и велосипедна инфраструктура.

Кратко служебно пътуване до столицата Букурещ в началото на този месец ми позволи да хвърля бърз поглед върху това как се изграждат пешеходни и велосипедни алеи в сърцето на северната ни съседка.

Оказа се, че точно пред хотела, в който бяхме настанени, кипи трескаво строителство. Багери, валяци и друга тежка техника сновеше около оживен пътен възел, в който пет натоварени пътни артерии се сливат в кръгово кръстовище. От строежа изглежда, че един от булевардите ще премине директно под кръстовището – в тунел под земята.

Bucharest_01 Bucharest_08 Bucharest_07 Bucharest_03 Bucharest_02

Въпреки, че строежът е недовършен (даже направо си е до половината), пешеходните зони са вече готови и достъпни за минувачите.

Около входа на тунела, в зелената площ, валяци утъпкват асфалтово платно, разположено сред онова, което видимо ще стане отново на тревна площ.

Bucharest_05

Bucharest_06 Bucharest_04

Такива асфалтови платна има из целия град. Те са определени за пешеходците и велосипедистите. Обичайно половината от такова платно е пешеходна алея, а другата половина е маркирана като вело-алея. Някъде вело-алеите са еднопосочни, а другаде двупосочни, но ги има на всяко от тези крайпътни платна. А такива крайпътни платна има около всеки булевард в града!

Bucharest_12 Bucharest_11 Bucharest_10 Bucharest_09

Накратко, пешеходните и велосипедните алеи са замислени още на етапа на проектиране на даден градеж (в случая – ремонт). Те се изпълняват едновременно с всички останали дейности по изграждането на съответното пътно съоръжение. Удобството на пешеходците е на първо място и най-много се бърза да се изгради инфраструктурата за тях!

Ще рече човек, ами какво толкова, то така е нормално да бъде! И ще е прав. Дано нашите градски власти вземат пример и вграждат велосипедните и пешеходните алеи на етапа на проектирането на новите пътища и при мащабните реконструкции на кръстовищата.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*