
„Как ще ги стигнем румънците“, ако позволите да перифразирам емблематичната песен на Тодор Колев. След въвеждането на електронна система за обществените поръчки преди повече от 12 години, с което страната радикално се справи с корупцията при търговете (но за това малко хора знаят) и след успеха на съдебната реформа (за което повече се знае благодарение на масовите медии), Румъния ни слага в малкия си джоб и с начина на изграждане на градска пешеходна и велосипедна инфраструктура.
Кратко служебно пътуване до столицата Букурещ в началото на този месец ми позволи да хвърля бърз поглед върху това как се изграждат пешеходни и велосипедни алеи в сърцето на северната ни съседка.
Оказа се, че точно пред хотела, в който бяхме настанени, кипи трескаво строителство. Багери, валяци и друга тежка техника сновеше около оживен пътен възел, в който пет натоварени пътни артерии се сливат в кръгово кръстовище. От строежа изглежда, че един от булевардите ще премине директно под кръстовището – в тунел под земята.
Въпреки, че строежът е недовършен (даже направо си е до половината), пешеходните зони са вече готови и достъпни за минувачите.
Около входа на тунела, в зелената площ, валяци утъпкват асфалтово платно, разположено сред онова, което видимо ще стане отново на тревна площ.
Такива асфалтови платна има из целия град. Те са определени за пешеходците и велосипедистите. Обичайно половината от такова платно е пешеходна алея, а другата половина е маркирана като вело-алея. Някъде вело-алеите са еднопосочни, а другаде двупосочни, но ги има на всяко от тези крайпътни платна. А такива крайпътни платна има около всеки булевард в града!
Накратко, пешеходните и велосипедните алеи са замислени още на етапа на проектиране на даден градеж (в случая – ремонт). Те се изпълняват едновременно с всички останали дейности по изграждането на съответното пътно съоръжение. Удобството на пешеходците е на първо място и най-много се бърза да се изгради инфраструктурата за тях!
Ще рече човек, ами какво толкова, то така е нормално да бъде! И ще е прав. Дано нашите градски власти вземат пример и вграждат велосипедните и пешеходните алеи на етапа на проектирането на новите пътища и при мащабните реконструкции на кръстовищата.
Напиши коментар