Силиконова гривна ни казва колко замърсена е средата наоколо

Всеки гражданин може да стане учен с проста гривна като тази. Изследователите от Държавния университет в Орегон (OSU) наскоро откриха, че обикновените силиконови гривни могат да бъдат „научени“ да откриват почти 1400 различни химически съединения – замърсители на околната среда. Сега една компания, наречена MyExposome, е взела технологията, за да я комерсиализира и да създаде гривни, с които обикновените хора могат да събират данни за замърсеността на околната среда.

MyExposome_bracelets

Как действа това чудо? Първо, гривните биват измити в разтворител. След това, по време нан осенето, те абсорбират химичните вещества и препарати, които се намират в околната среда. Такива вещества има във всичко наоколо – парфюми, пестициди, кофеин, никотин, домашни продукти…. Лентите се нсоят на китките и имитират биологичните мембрани – те могат да абсорбират летливите и полу-летливите химикали.

Така например строителните работници биха могли да носят лентите и да знаят за своето излагане на полициклични ароматни въглеводороди. Това са опасни вещества, които иначе са трудно откриваеми и никой не знае колко точно един работник бива изложен на тяхното въздействие.

MyExposome_bracelet

Шефът на MyExposome Марк Епщайн казва, че след една седмица носенен а гривната и наблюдение на нейните резултати е решил коренно да промени начина, по който пазарува и използва продукти за лична хигиена. „Започнах да купувам продукти без парфюми“, казва той. „Сега разбирам, че много от тези прекрасни миризми в шампоаните, сапуните, одеколоните и др.,…. не са етерични масла, а са синтетични химикали…. Много от тях са УБТ – устойчиви, биоакумулиращи и токсични.“

Гривната MyExposome не коментира потенциалните опасности от различните химикали – тя просто докладва за наличието им. Всеки човек може сам да прецени и да вземе решение какво да прави.

За момента подобна гривна струва космическите 995 долара за носене една седмица, след което MyExposome анализира резултатите. Очаква се цената й драстично да спадне с течение на времето. Междувременно компанията е започнала кампания в Kickstarter, за да се опита да популяризира тези гривни и да ги направи по-достъпни.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*