Яростен сблъсък между технологиите за зелени коли в Лос Анджелис

Азиатските автопроизводители отвориха нов фронт в битката за определяне на бъдещето на автомобилите, атакувайки с цял автопарк от водородни коли, с които се надяват да привлекат „зелените“ купувачи и да ги „откраднат“ от производителите на електромобили с батерии.

Toyota, Honda и Hyundai използваха откриването на автомобилното изложение в Лос Анджелис, което привлича хиляди автомобилни ентусиасти от един от най-богатите пазари на превозни средства в света, за да рекламират новите си коли с горивни клетки. Тези возила разчитат на водород като гориво. Той създава електричество, без да се отделя въглероден диоксид. Автомобилните производители планират да предлагат тези коли в САЩ, въпреки че внедряванията ще бъдат ограничени.

cars

Hyundai съобщи, че вече е отдала под наем Tucson с горивни клетки на около 85 клиента. Toyota обяви, че е получила заявки за интерес от повече от 2000 души. Honda ще предлага своя седан Clarity чак през 2016 г. Всички обаче са изправени пред едно и също предизвикателство – технологията на горивните клетки е незряла, скъпа, водородни станции за зареждане почти няма на обществени места.

Бил Фей, генерален мениджър на Toyota за продажбите на марката в САЩ, заяви пред медиите, че е нужно координирано публично-частно усилие за изграждане на повече станции за зареждане. „Имаме нужда правителството да подпомага инвестициите в тази област и се надяваме, че Honda и Hyundai ще се включат и ще осигурят известна подкрепа“, заяви Фей. „Тогава мисля, ще трябва да постигнем известна критична маса, за да тръгне този пазар“.

Шефът на Tesla Елон Мъск и други ръководители на компанията пък всячески отричат колите с горивни клетки и оспорват субсидиите за тях. Това не е изненадващо, защото автомобилите с горивна клетка се конкурират пряко с електрическите автомобили с батерии, особено когато става дума за държавни субсидии и финансови услуги като кредити за нискоемисийни превозни средства. Именно това обяснява яросните нападки, които се разменят между двете ниши в сектора на чистите превозни средства.

„Горивните клетки са зависими от обществената инфраструктура по начин, по който електрическите превозни средства никога няма да бъдат“, заяви наскоро вицепрезидентът оп бизнес-развитието в Тesla – Дайрмуид О-Конъл, пред Асоциацията на автомобилната преса. „И тъй като голяма част от водорода, използван в автомобилите с горивни клетки, ще бъде добиван от изкопаеми горива, – каза той – автомобилитер с горивни клетки хич не са нулево-емисийни“.

Контраатаката не закъсня. Електрическите автомобили с батерии разчитат на енергия от електрическата мрежа, която в много региони на САЩ все пак се добива от горенето на въглища и газ, отвърнаха производителите на водородни коли.

2 коментара

  1. Как така , Манолов,няма как? Аз смятам към фотоволтаиците и перките да поставя и електролизатор и компресор! Дестилирана вода вече съм си набавил!

  2. Само още един плюс в полза на електрическите автомобили ще добавя: Ако си монтираш фотоволтаици и вятърен генератор на покрива превоза става без пари, без вредни емисии и напълно независим! С водорода – няма как!

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*