
Малко са икономическите стимули за развитие на технологиите за улавяне на въглероден диоксид от комините на заводи и електроцентрали – технологиите са скъпи, а възвръщаемостта от тях – никаква. Изследователи от университета Джордж Вашингтон и университета Вандербилт обаче са намерили начин да променят това. Те са измислили как може да се използва парниковият газ, за да се създават батерии с по-висока производителност.

Като се има предвид цената на днешните батерии, новият метод, разработен от учените, прави един килограм въглероден диоксид шест пъти по-ценен от този, който се превръща в метанол, казва Стюарт Лихт, професор по химия в университета Джордж Вашингтон.
Заменянето на традиционно използваните графитни аноди с въглеродни нанотръби може осезаемо да увеличи капацитета за съхранение на новото поколение батерии. В лабораторни тестове за доказване на концепцията Лихт и колегите са установили, че нанотръбички, направени по техния процес, повишават леко капацитета на малки литиево-йонни батерии, но увеличават четворно капацитета на натриево-йонни батерии – една относително нова технология за съхранение на енергия.
Новият резултат се основава на фундаментален процес, който Лихт разкри миналата година. Той сае базира на стопен литиев карбонат и литиев оксид. Литиевият оксид, който се разтваря в литиевия карбонат, се свързва с въглеродния диоксид и създава още повече литиев карбонат. Когато се приложи напрежение между два електрода, потопени в разтопения литиев карбонат, електрохимичната реакция произвежда чист кислород и въглеродни нановлакна. Енергията идва от система, която Лихт е разработил за добив на концентрирана слънчева енергия, използвайки инфрачервена слънчева светлина.
В този случай изследователската група, водена от Лихт, заедно с Кари Пинт – професор по машинно инженерство във Вандербилт – е постигнал по-висока степен на контрол върху процеса. Чрез регулиране на различни параметри те са успели да произведат въглеродни нанотръби, които са „по размер“ за анодите в литиево-йонни и натриево-йонни батерии, казва Пинт. В лабораторните тестове батериите, съдържащи новите аноди, са демонстрирали стабилност след много цикли на зареждане и разреждане.
Лихт е предложил и проект за монтиране на системата у електроцентрали на природен газ, където системата може да улавя големи количества въглероден двуокси и да го превръща във въглеродни нанотръби и чист кислород. Така електроцентралата може да работи съвсем чисто, без да бълва CO2, но пък отделяйки чист кислород, казва Лихт.
В близко бъдеще, казва ученият, групата ще търси начин да демонстрирай впечатляващата сила на въглеродните наноматериали, които могат да се създават чрез въпросния процес. „В бъеще ще търсим начин да направим и смата кутия на батерията от този материал. А защо не и корпуса на кола?!“
Текст: Greentech.bg, CC BY-NC-ND 2.5 BG (Признание-Некомерсиално-Без производни 2.5 България)
Напиши коментар