Безпилотните коли – краят на драмата с паркирането?

Темата за безпилотните коли набира скорост и постоянно слушаме колко ще ни е хубаво, когато започнат да се движат в действителност. Това ще е много приятно преживяване, навярно. Освен удобството да не се налага на човек да шофира, тук се нареждат и фактори като подобрената безопасност (защото се намалява вероятността от човешка грешка), а да не говорим удоволствието да седиш и да си четеш книжка, докато се возиш в колата си. Освен това повечето автономни коли ще са електрически, така че ще са и доста екологични.

autos-214033_960_720

Но има и още едно предимство в това да не шофираме собствените си превозни средства – това е нещо, което може да има огромно влияние върху облика и функциите на градовете, в които живеем. Става дума за паркирането. Казано по-просто, няма да ни се налага да пазим свободно пространство за бездействащи автомобили, които в голямата част от времето просто стоят и ни чакат. Това ще направи по-свободни и просторни улиците и булевардите. Паркингите ще станат малко, почти излишни. А това коренно може да промени облика на претоварените градски пространства.

„Най-голямо влияние ще има върху паркирането. Ние няма да се нуждаем вече от това, категорично не и на местата, където то се случва в момента,“ казва Алън Корхаузер, изследовател в областта на автономните превозни средства в университета Принстън. „Това да се чудиш къде да паркираш или губиш време, това ще е само спомен от миналото. Ако отивам на футболен мач, не е нужно колата ми да стои с мен. Ако аз съм в офиса, тя не е необходима там през цялото време. Търговските центрове с огромните подземни паркинги? – и те ще са минало“.

parking-garage-984253_960_720

Разбира се, най-крайният сценарий с напълно празни паркинги и градски улици, без паркирани превозни средства по тях, вероятно няма да се случи скоро. Това би означавало хората напълно да откажат от концепцията за лична собственост над автомобил! По-умереният вариант обаче, лекото навлизане на безпилотните коли, пак би било голяна стъпка напред към „отпушване“ на задръстената градска среда.

„Средностатистическият личен автомобил в САЩ стои паркиран през 95 процента от времето,“ казва Карло Рати, директор на лабораторията Senseable City в Масачузетския технологичен институт (MIT). „Схемите за споделени автомобили вече намаляват нуждата от паркоместа: по наши оценки всеки споделен автомобил „премахва“ между 10 и 30 частни автомобила от улицата“.

„Автономните превозни средства ще засилят тази тенденция и обещават да имат драматичен ефект върху градския живот, защото ще се размие разликата между частни и обществени транспортни средства“, добавя той. „Вашата кола може да ви закара до работното ви място сутринта и после, вместо да стои и да бездейства на паркинга цял ден, да иде да закара някой друг от семейството, или някой друго от квартала, или от общността, или изобщо от града“.

Ако тези прогнози са верни, то може да се окаже, че улиците ще се разчистят от паркирани автомобили. Тогава те ще могат да се използват за какви ли не други приложения. Това, по същество, ще допринесе за развитието на градските пространства и за възраждането на обществени територии, които някога са „загубени“ в полза на машините.

От: ИК „София – зелена столица“

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*