Дори и в най-замърсените градове е по-добре да се кара велосипед и да се ходи пеш

Всички се притесняваме заради наличието на фини прахови частици във въздуха. Според някои анализатори, велосипедистите „се отличават с по-високи темпове на дишане от пешеходците, … затова всичко, което вдишват, отива по-дълбоко в дробовете им“. Звучи логично. Трябва ли да спрем да караме колелата си?

Изглежда отговорът е „не“. Ново проучване на Университета в Кеймбридж, ръководено от Марко Таинио, е проучило здравните ползи от карането на велосипед и ходенето пеш в замърсения град. Изследването е установило, че „е нудно доста“, за да се стигне дотам карането на колело и ходенето да се окажат повече опасни, отколкото полезни.

bicycle-2550_960_720

В никакъв случай това не следва да се разбира като оправдание за замърсявнето на въздуха; просто е добре да се знае, че не бива да се боим да караме своите велосипеди и да ходим пеш заради това, че въздухът е мръсен.

Изследователи от CEDAR – партньорство между университетите на Кеймбридж и на Източна Англия, както и Медицинския изследователски съвет – са използвали компютърни симулации за сравнение на рисковете и ползите за различните нива на интензивност и продължителност на активното пътуване и на замърсяването на въздуха в различни места по света, се обяснява в прес-съобщението. Използвана е информация от международни епидемиологични проучвания и мета-анализи.

Замърсеността с фини прахови частици в градската среда по света е средно 22 микрограма на кубичен метър (22 мкг/м3) и, според изследователите,дори и при най-екстремните нива на активно движение ползите далеч надхвърлят рисковете. При 100 мкг/м3 вредите превишават ползите чак след час и половина каране на колело или десет часа ходене пеш.

„Нашите модели на [движението в] Лондон показват, че ползите за здравето от активното пътуване винаги надхвърлят риска от замърсяване“, заключава д-р Таинио. „Дори и в Делхи, един от най-замърсените градове в света … хората ще трябва да карат колело в продължение на пет часа на седмица, преди рисковете от замърсяването на въздуха да надвишат ползите за здравето“.

Това не означава, че можем да простим на автомобилите за саждите, които бълват, или на градските власти, които не правят нищо за ограничаването на проблема; по-скоро изследването е „допълнителна подкрепа за инвестициите в инфраструктура, която кара хората да слязат от колите и да карат колелета или да ходят пеша“, което от своя стране ще им донесе ползи за здравето и допълнително ще намали замърсяването.

2 коментара

  1. Глупости на търкалета! Компютърна симулация… Интересно ми е кой е спонсора на това изследване? Някоя компания, произвеждаща лекарства срещу рак на белите дробове ли???!?!

  2. Най-бързият начин да си докараш белодробни проблеми. Аман от глупости вече. И кой е написал тая простотия, има ли публикация в някое научно издание (този сайт не е такова)? Кои са провели изследването, имало ли е контролна група, кочто да кара колело в планината?

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*