Поставят 380 интелигентни светофара в Копенхаген

Копенхаген се е амбицирал да стане първият голям град в Скандинавия, който да има интелигентни светофари на всички свои кръстовища. Старите светофарни системи са на 35 години, така че е крайно време да се модернизират. Основният фокус е върху подобряването на велосипедния трафик и обществения транспорт, макар че системата ще бъде от полза и за „технологии на миналия век като колите“.

bike-102360_640

За целта Копенхаген е инвестирала в 380 нови, интелигентни светофарни системи. Смята се, че градския транспорт ще намали с 5 до 20% времето си за пътуване. Велосипедистите могат да очакват подобрение с 10% на своето време за пътуване.

Пътната сигнализация ще се управлява онлайн и ще дава възможност за по-добри зелени вълни и общо подобряване на контрола върху трафика на Копенхаген. Светофарите са част от проект на стойност 47 милиона крони (6,2 милиона евро), насочен към дигитализиране на системата за управление на трафика на Копенхаген и правръщането й в интелигентна система.

Всички основни артерии, водещи към центъра на града, имат “зелена вълна“ за велосипедите – който кара колелото си с 20 км/ч, не е нужно да спира никъде по цялата дължина от центъра на града до дома си или обратно. Вече има и доста пилотни проекти за подобряване на тази технология, про което различни датчици “четат“ колко велосипедисти се доближават до дадено кръстовище, за да им дадат прироритет. Ако пет или повече велосипедисти се струпат, светофарът светва зелено, за да им позволи да преминат.

Кметът, отговорен за администрациата по трафика и околната среда, Мортен кабал, казва: “Тези системи ще гарантират, че транспортните потоци се движат по-добре, така че колкото е възможно повече хора да спестяват време по най-зеления възможен начин. Това означава, че жителите на Копенхаген няма да губят време на път за и от работа. …Копенхаген ще бъде една лаборатория, където ние разработваме нови решения”.

Градската управа на Копенхаген също така работи усилено върху промяната на една от най-старите парадигми за градското движение – тази, която е доминирала в градовете от много години. Всеки път, когато бъде отправено ново предложение за промяна на сигнализацията или инфраструктурата, обичайно базовият въпрос е “как ще се отрази това на моторизирания транспорт“?

Сега Копенхаген поставя базовия въпрос така: „как една промяна ще се отрази на времето за пътуване за велосипедистите“?

Ако промяната ще има негативен ефект върху велосипедния трафик и времето за пътуване, идеята ще се разглежда като по-малко позитивна.
Движението на автомобилите отива доста по-надолу в йерархията при тази нова парадигма. Вярно е, че е нужна много работа, за да се преосмисли изцяло новото виждане за градовете, но когато Копенхаген тръгне напред, можем да очакваме с нетърпение огромна промяна в градското планиране и управлението на трафика.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*