Устойчивостта в сградите се разбира като изолация и смяна на дограма

Всеобщото разбиране за устойчивостта в сградите се разбира преди всичко като поставяне на топлоизолация и смяна на дограма. Малцина се замислят за цялостните сградни системи и инсталации. За сградни ВЕИ пък почти никой не мисли. Това сочи проучване, проведено от Камарата на строителите в България и представено днес по време на конференцията „Изграждане на умения и капацитет за повишаване на знанията и капацитета за основно и енергийно ефективно обновяване на съществуващия сграден фонд“, организирано по проекта Build UPON от Българския съвет за устойчиво развитие (BGBC) и ЕнЕфект.

solar-872804600

Като незначителен определят от КСБ броя на устойчивите сгради измежду всички новостроящи се такива. Между 5 и 10 процента от новите постройки са устойчиви. Около 30% от фирмите прилагат повече от седем принципа на енергийно ефективното строителство, посочи Мария Желева от КСБ.

Трудностите при реализацията на устойчиви нови сгради са многобройни. Те започват с липсата на добре подготвени кадри и стигат до крайния фактор – цената, която, според КСБ, си остава значително по-висока от тази на „конвенционалните“ сгради. Последното прави устойчивото строителство „модерно, но недостъпно“, обясни Желева. По думите й, то се възприема като луксозно и много сложно.

Неосъзнати си остават предимствата на енергийната и ресурсната ефективност. Най-голям е недостигът на информация относно възобновяемите източници. Те, според КСБ, се разглеждат като нещо съвсем различно от сградите. Дори сред специалистите в строителния сектор цари липса на информация и запознатост. Най-мъгляви са въпросите за хибридните ВЕИ системи – 63% от специалистите и 55% от работниците са ненаясно с тази материя. Втората най-голяма загадка са сградно-интегрираните вятърни турбини.

Навярно това е причината, поради която всякакви форми на обучения на тема енергийна ефективност се приемат с огромна жажда в строителния сектор, посочи Мария Желева. Много от семинарите в тази област се организират от частни фирми. Те представят собствените си концепции, които често облечени в по-нестандартни маркетингови наименования. Интересът към подобни мероприятия е огромен и заявките свършват бързо дори и за мероприятия с платен вход.

Коментари

Напиши коментар

E-mail адресът Ви няма да бъде публикуван




*