
Инженери от университета в Саутхемптън са се заели да разработят хибриден двигател за венецианските водни таксита това лято, за да направят транспорта в града по-чист и по-екологичен.
Венеция, град в списъка на ЮНЕСКО със световното културно наследство, има около 20 000 лодки за разходки и развлечение, както и 550 водни таксита. Те обслужват около 32 милиона посетители на града всяка година.
Всички лодки в момента са с дизелови двигатели. Това води до високи нива на замърсяване на въздуха и много шум, които на свой ред засягат и водата, и архитектурата, и здравето на жителите на града – и на неговите гости.
Работейки съвместно с REAPsystems, британска фирма за усъвършенствани системи за задвижване, инженерите на Саутхемптън са се заели да създадат по-екологичен, хибриден дизелово-електрически двигател, който да може да се монтира от всеки лодкар. Целта е да бъдат подменени съществуващите дизелови двигатели във всички съществуващи лодки.
Системата използва най-новите технологии за дизелово задвижване в съчетание с мощен, компактен и ефективен електрически мотор и инвертор. Те са комбинирани с модерна литиево-йонна батерия и усъвършенствана електронна система за контрол.
В града двигателят може да бъде „приспан“, така че съответната лодка да може да се движи в изцяло електрически режим. При това положение тя може да се плъзга във водата без никакъв шум, без да замърсява околната среда, без да генерира вибрации, без да консумира гориво. При движение със средна до висока скорост дизеловият двигател автоматично се включва. Когато той работи, електрическият мотор функционира като генератор, зареждайки батериите и привеждайки двигателя в по-ефективна форма на работа.
Лодките с хибридно задвижване ще бъдат тествани през това лято. Очаква се събитието да съвпадне с въвеждането на ново местно законодателство относно замърсяването от водния трафик.
„Предимствата са ясни – при работа в града не се вдига шум, не се замърсява околната среда, няма вибрации,“ обяснява професор Сюлейман Шакх, ръководител на катедрата по мехатроника в Университета в Саутхемптън. „Нашата демонстрация с водно такси ще информира местните власти [за проекта], така че те да могат да актуализират своите наредби. …Намаляването на разходите за поддръжка и намаляването наполовина на потреблението на гориво ще убеди оператори да преминат към този вид по-зелени двигатели“.
Заедно с това ще стартира и кампания за обществено финансиране чрез Indiegogo. “Нашата кампания за обществено финансиране е в пълен контраст с обичайня търговски подход,“ казва д-р Денис Дьорфел, главен технологичен директор на REAPsystems. „По този начин ние въвличаме обществеността в прехода. Можем да осъществим прехода към хибридните двигатели бързо и заедно“.
Bravisimo
Dobar den